24 January 2007

Det brinner i knutarna!

Det kom lite tidigt i ar, men a andra sidan kom det hem till mig och, tack och lov, den har gangen slapp brandkaren blandas in.

Jag talar naturligvis om Den Arliga Branden.

I maj 2005 brann det vid en bilparkering, i maj 2006 brann det under en gangbro, januari 2007 brann det i flatmatens sovrum...

Varmeljus hade tants och stallts pa en plastbricka pa sangbordet for att varma upp rummet medan flatmaten gick pa toa. Nar hon kom tillbaka hade plastbrickan smalt och nagra ljus ramlat ner pa heltackningsmattan. Den smalta plastbrickan brann pa sangbordet och nere vid golvet brann bade mobel och matta.

Som vanligt (holl jag pa att saga, men kom pa att det faktiskt ar just vad jag brukar gora i nodsituationer) sa slogs autopiloten pa. Medan flatmaten fyllde en kastrull med vatten i koket sa sokte jag grabba tag i nagot snabbare, insag att vi inte ens har en hink i badrummet och sprang in pa mitt rum och tog till det enda "fardiga" flytande vi har - en importerad 1.5l Ramlosa Skogshallon. En halv flaska dyrbara droppar senare kom flatmaten med mer vatten och vi kunde slacka resten av lagorna.

Sangbordet i furu har svarta marken och en kvadratdecimeter matta maste bytas ut, men forutom det kom vi undan ratt fint tycker jag.
Och nu har vi lart oss att;
1) inte stalla varmeljus pa billiga plastbrickor fran pound shop
2) inte lamna brinnande ljus obevakade
3) alltid ha en stor flaska vatten beredd (som alternativ till att kopa en brandslackare)
4) forvara ett karl i badrummet for att spara dyra sekunder i nodsituationer.

For sekunderna ar dyrbara. Det tar mindre an 3 minuter for ett rum att bli overtant...

Och, joda, vi mar bra. Det luktade majbrasa i lagenheten ett dygn bara. Jag sa at flatmaten att saga till nasta gang hon vill grilla korv sa att jag atminstone far tid att kopa ketchup forst.

No comments: