25 January 2007

Burns Night hela dagen

25 Januari ar Burns Night i Skottland. Robert Burns ar nationalpoeten och skriver pa bred skotsk dialekt. Man kan tjana pa att lasa hans dikter hogt for aven om man inte ar slangd i skotska sa hor man da oftast vad det ar han skriver. Detta kan man trana pa just Burns Night om man vill for da kakar man "haggis, neeps & tatties" (haggis, kalrot och potatismos), dricker whisky och reciterar Burns-dikter, med avstamp i Address to a haggis.

Pa jobbet korde vi Burns Day. Vi kakade skotskt (shortbread, oatcakes, teacakes) och drack IrnBru, chefen slangde ut tartanhalsdukar pa skrivborden, en kollega skickade runt forsta versen pa Robert Burns "Tam O'Shanter" och vi hade "Burns Quiz". Jag fick inte ratt nar jag pa fragan "vilket land har tva orter namngivna efter Robert Burns?" svarade "Skottland - Moodiesburn och Springburn..." men annars gick det relativt bra. Battre an for chefen som fick ynka 3 ratt...

I restaurangen dekorerade de med tartan, shortbread och laskigt lockande whiskyflaskor som ingen fick kopa. Som tur ar fick man kopa haggis, neeps & tatties med whiskysas och den smakade gudomligt.

Vi har alla hort atminstone en av Burns dikter. "Auld lang syne" nagon? Japp, det var han. Han har aven skrivit Ae fond kiss och Oh my luve's like a red red rose. Jag maste erkanna att jag gillar Robert Burns. Han har en harlig blandning av av nationalromantik och humor. Hans Tam O'Shanter ar ratt kul, det ar en lang dikt om en snubbe som dricker sig full och sedan rider hem till sin vantande hustru... Men las garna ocksa Scots wha hae; Robert the Bruce's address to his army at Bannockburn - visar Burns nationalistiska sida, Highland Mary - en underbar karleksdikt och Tho' women's minds - en stackars mans karleksforklaring till den svarforstaeliga kvinnan.

Mina personliga favoriter ar dock:
Epistle to a young friend - en lang dikt dar skrivaren ger en massa goda livsrad till sin unga van for att sedan sa typiskt och klarsynt avsluta med;

Adieu, dear, amiable youth!
Your heart can ne'er be wanting!
May prudence, fortitude, and truth,
Erect your brow undaunting!
In ploughman phrase, 'God send you speed,
'Still daily to grow wiser;
And may ye better reck the rede,
Than ever did th' adviser!

Och, inte sa konstigt kanske, Yon Wild Mossy Mountains, bara for att jag genast nar jag laste den kande den dar unika rofyllda kanslan av att vara uppe pa ett tyst berg nagonstans i hoglanderna.

Yon wild mossy mountains sae lofty and wide,
That nurse in their bosom the youth o' the Clyde,
Where the grouse lead their coveys thro' the heather to feed,
And the shepherd tends his flock as he pipes on his reed.

Not Gowrie's rich valley, nor Forth's sunny shores,
To me hae the charms o'yon wild, mossy moors;
For there, by a lanely, sequestered stream,
Besides a sweet lassie, my thought and my dream.

Amang thae wild mountains shall still be my path,
Ilk stream foaming down its ain green, narrow strath;
For there, wi' my lassie, the day lang I rove,
While o'er us unheeded flie the swift hours o'love.

Det finns tre strofer till, vilka du kan lasa har.

A andra sidan, jag har en liten bok med alla hans dikter och narhelst jag bladdrar i den sa hittar jag en ny strof jag tar till mig. For fler smakprov, gor stickkontroller har, vetja!
For a' that.

No comments: