21 November 2007

Forskning efterlyses - hostmedicin i potten

Då sitter man här igen. Med fjärde förkylningen i år. Och jag förstår ingenting, för det brukade vara så att jag kanske kände mig halvkrasslig en gång om året och i princip var avundsjuk på folk som var hemma med feber.

Ok, nu är inte en förkylning något som håller mig hemma, men det är attans irriterande att ha ont i kroppen, halsen och ha sådan där irriterande hosta som man försöker ignorera men som då på pin kiv insisterar på irritera mig ännu mer.

Och nu börjar jag fundera... på orsaker. Förvisso har grönsaksintaget (källor av fina vitaminer) sjunkit senaste tre-fyra månaderna men av de rekommenderade "5 portioner" frukt och grönt varje dag så får jag ändå i mig åtminstone 3. Vilket är sisådär tre fler än de flesta får i sig här borta. Och dippen har bara varit senaste tiden så det förklarar inte förkylningarna före sommaren.

Vi har också air-conditioning på jobbet, vilket jag någonstans hörde kan påverka förkylningar. Hur vet jag inte, och skulle uppskatta mer information om.

Vad jag nu också börjar undra är förvisso ett skott från höften men ändå något som jag inte kan låta bli att fundera över; kan det vara så att jag som flyttat från en van virus/bakteriekultur i Sverige till ett nytt ställe kanske eventuellt är öppen för infektioner jag i Sverige liksom var immun mot? Förvisso har jag inte direkt flyttat till en tropisk djungel, men kan det kanske vara så att det även mellan två västeuropeiska länder kan skilja sig i bacillusker? Det är det som jag skulle vilja finna något slags forskning om...

Jag menar, en del åker till Belgien, Spanien och Grekland och dricker vatten och blir sjuka. Och med alla heltäckningsmattor och förvånansvärt okliniskt orena miljöer i Storbritannien så kan jag väl inte vara så himla långt ut och cykla på hal is om jag tror att det florerar bacillusker min kropp inte träffat på förut? Hart när någon i Sverige har hört talas om Meningitis C och MRSA men de är båda verkligt levande hot på den här ön. Och ni vet hur det är när man flyttar till ett nytt ställe - även inom Sverige - och ungarna börjar i ny skola. Pang så ligger alla hemma. Ok, nu har jag varit här i snart tre år, men jag har å andra sidan inte varit så förkyld som de senaste tre åren.

Om någon sitter på något forskningsresultat så får ni gärna dela med er - om det så är för att motbevisa min teori. Om det inte finns någon forskning - well, här sitter en försökskanin och väntar.

4 comments:

Anonymous said...

Jag har två teorier.

Teori 1: Heltäckningsmattan i badrummet, som du var inne på. Jag skulle tro att hela lilla lägenheten är en smygande mögelhärd - och jag vill påpeka att det inte har med din städning att göra som enligt mig är exemplarisk - utan de senaste 150 årens möte mellan skotskt väder och skotsk byggnadsstandard.

Teori 2: Vantrivsel på jobb. Orsakar ofta immunförsvarsbrist eftersom det är bevisat att psykist nedsatthet bidrar till fysisk ohälsa och vice versa.

Teori 2 och en halv: För lite whisky och luftkonditioneringen på jobbet som återabvänder redan hostsmittad luft och pyser ut den i nyllet då de ännu icke smittade. Djävulens påfund.

Anonymous said...

Jag hoppas innerligt att du går till jobbet och smittar ner alla i din närhet, främst alla chefer. Jag hoppas det är ett starkt virus där du bara har fått erfara bieffekterna och där dina chefer får känna mer.

Tror att det är klimatet i skottland när man inte är van även fast du bott där länge nu.

Carina said...

Ok, ursäkta, men... "psykisk nedsatthet"?!?!

Hm, fast jag gillade ju att träna nyanställda... och två av förkylningarna i år var under den perioden.

Efterforskningen fortsätter...

Ester said...

Fredagsfyran är igång igen!
http://fredagsfyran.blogsome.com