27 November 2007

Miljöarbete goes bananas

Jag är för återvinning och insatser för att minska skräp, utsläpp och allehanda onödiga inverkningar på miljön. Så jag välkomnar sopsorteringen som infördes på jobbet med början igår måndag. Vi är en jättebyggnad med tusentals anställda så visst måste städarna tömma ton av sopor varje dag. Vi är ca 2000 t ex som får gratis dryck i kaffemaskinerna, vilket innebär att det blir ett par koppar om dagen. Ni ser bilden av plastmuggar framför er, va? Framförallt om jag avslöjar att det är vanligt att ta en extrakopp för de är attans tunna, och heta.

Men jag är emot överdrivna åtgärder. Exempel: när jag bodde i Sollentuna hade vi åtminstone åtta (ÅTTA) olika kärl att sortera i; papp, papper, hård plast, mjuk plast, kompost, plåt... Jag tror miljöförvaltningen skulle slå till snabbare mot min lägenhet om jag samlade skräp tills jag fick en påse att gå ut med än om jag buntade ihop merparten i "övrigt".

På jobbet har vi fyra lådor, vilket är hanterbart. Papper låter självklart, men det var blott en månad sedan de kom på att detta kunde samlas i en egen bytta... Sedan har vi en bytta för plast, en för flaskor och burkar (ingen pant här borta), en för "övrigt" och plastmuggarna förväntas vi ta tillbaka till kaffeautomaten och samla i en bytta där. Fast jag föreslår att extramuggen används till nästa kopp förstås...

Så långt är allt väl, men det finns så klart en hake. Alla papperskorgar är borttagna! Det skulle kanske funka på ett litet kontor där miljöstationerna står inom räckhåll och jobbets natur tillåter att man kvistar över varje gång man skalat en satsumas. Men i ett stort kontorslandskap där de anställda dels sitter långt från stationerna och dels är fastknutna till skrivbordet/telefonen (och värsta dödssynden är att koppla bort sig från linjen ens för trettio sekunder), då funkar det bara inte.

Hade inte jag använt en egen plastpåse att samla skräp i igår så hade jag haft ett skrivbord med två tepåsar, skal från två clementiner, ett bananskal, två after eight papper, fem-sex näsdukar - snutna - en temugg från en restaurang, två plastskedar varav en med yoghurt och en yoghurtbytta. Trevligt.

Allt är väl när man tänker på att ta rätt på bananerna, men man får inte låta idén gå helt bananas.

No comments: