11 February 2007

3 Musketeers - nostalgi i glansigt omslag

Tanken dok upp nar kollegan kom hem fran vigselresan i USA och berattade om all god choklad hon atit. 3 Musketeers var juvelen i samlingen. Det vattnades i munnen nar jag drog mig till minnes favoritchokladen fran min egen barndom. Minns ni den? Det var en dubbelbit i vitt omslag med tre musketorer i rott och text i rott och blatt. Det var en fluffig choklad likt Milky Way - fast godare! Den forsvann sedemera fran hyllorna och jag har inte sett den sedan dess.

Uppenbarligen saljs den fortfarande i USA och det var da tanken kom upp; det finns en liten butik pa Great Western Road i West End som saljer en internationell mix av spansk, mexikansk, indisk, kinesisk och amerikansk mat. Kanske, kanske...

Bingo! Omslaget sag inte likadant ut, men det kunde bara vara favoritchokladen som lag dar pa disken. Jag kom inte riktigt ihag hur den smakar, men en tugga var allt jag behovde for att bade smak och barndomsminnen skulle skolja over mig. Den smakar gudomligt!

Jag har nu kopt tva bitar, som jag tanker ata med andakt. Enligt wikipedia skulle 3 Musketeers vara samma sak som Milky Way men det kan jag lova att det inte ar. Milky Way ar ljusare och smaken ar... ok. 3 Musketeers ar chokladig och kanongod!

Ah, ska nog ta en chokladpaus nu. Och kanske ta en bit av Baby Ruth ocksa, en Snickers-liknande choklad utan kola och med hela jordnotter. Ocksa en riktig mumsbit.
Butiken ar numera bokmarkt i huvudet, avdelning "vardagslyx att unna sig i exceptionella fall".

No comments: