1 December 2003

As time goes by...

Det är en sån dag idag. Jag går upp 7.30 för att sätta igång med hemtentan som ska in på fredag, innan jag ska iväg på föreläsning (med en excentrisk dansk professor med eget språk) i förhoppning att bättre förstå det kompendium professorn skrivit, på dansk-svensk-tysk-nordiskt blandspråk och med långa (oöversatta) citat på både franska, tyska och latin! På bussen till och från tänker jag mig att jag läser lite rastänkande inför tentan som jag har på lördag.

Jag skummar lite i kriminologiböckerna, skissar lite på frågeställningar, men är inte särdeles effektiv innan det är dags att åka på föreläsning. Vad har jag gjort hela förmiddagen? Öppnat adventskalendrar. Läst reklamblad och funderat starkt på att skaffa 32" widescreen på avbetalning. Med risk att hamna i avbetalningsfällan. Jag har kollat nyheter på nätet och ringt på en annons på en begagnad mobil. Lite för billig för att vara ostulen kanske... Jag har slagit in en julklapp för att testa nya pappret, snöret och etiketterna. I samma veva hittar jag lite kakeldekor från förra året, ihoprullat som en cigarr. Jag tar stora läkarboken och slätar ut dem innan jag sätter upp dem. För att se om de sitter kvar. Och det gör dem, så nu får de sitta där. Dags att åka till universitetet.

Efter föreläsningen skulle jag träffa två kriminologikompisar och bolla idéer, men jag börjar inse att mycket tid kommer försvinna ändå den här veckan, och det är 45 min dötid innan vi ska ses, så jag bestämmer mig för att åka hem och sätta igång och skriva istället.

Handlar på hemvägen och när jag kommer hem tänker jag att jag ska testa och koka kola, medan jag gör middag. Kolan kokas (och blir ursmarrig!), middag äts till Sunes Jul på DVD (fråga inte...) och eftersom det är 30 min till julkalendern gör jag ischoklad också. Den blir också kanongod, så jag äter choklad och ser på Sunes lillebrorsa. Tycker nog inte årets kalender verkar så rasande dålig. Får se hur det utvecklar sig. Har gett upp hopp om julstämning i de där kalendrarna, det var ett antal år sedan sist...

Tittar några sekunder på datorn, sätter på den och startar en fin mening på hemtentan. Vad gör jag nu då? Jaha, kanske man skulle ta en videokväll nurå. Bara gosa under en filt och kolla på något bra från filmhyllan. Har sett, har sett, har sett... kommer ihåg allt, kommer ihåg varenda replik... Det är dags att köpa nya filmer! Och inser att jag kanske skulle skriva den där tentan istället. Vissa tecken skrivs liksom i pannan på en...

Oj, så ringer min syster. Det var ett tag sedan vi pratade, så där försvann en halvtimme. Nu är jag tillbaka och... tja, inte är det hemtentan jag skriver på... Tänk om alla de här orden suttit i Word istället, då hade jag nästan varit klar nu!

Otroligt. Jag har tänkt på tentan hela dagen och verkligen riktat in mig på den. Men inget händer. Klockan är snart 8 och hela dagen har försvunnit utan att jag gjort ett skvatt. Det är en sådan dag. En sån där ni vet...

No comments: