18 September 2004

Tack och hej, Europa...

4-0 var det, ja... men det var åt andra hållet jag förutspådde! Resultatet var inget att snacka om, Djurgården verkade inte ens ha landat i Holland, så vi får väl säga tack och hej för denna gång. Själva resan var dock matchens raka motsats - intensiv och minnesvärd.

Förutom det jag redan skrivit om kan jag nämna att Allt är Relativt. Utrechts supportrar är terrorister jämfört med våra svenska buspojkar. Och man är medveten om det. Bortasektionen är i princip hermetiskt tillsluten! Själva sektionen är omgärdad av plexiglas och nät som går ända upp till taket. Ingången för bortasupportrarna börjar ca 200 meter ifrån arenan. Containrar är uppställda som en tunnel med trattmynning och supportrarna släpps in i tunneln, vilken leder till en annan tunnel - under jorden. Denna tunnel leder sedan ända upp till läktarplats. Efter match brukar polis spärra av motorvägen och eskortera bortalagets supporterbussar, eftersom Utrechts supportrar har en förmåga att lämna matchen tidigt för att beväpna sig med gatsten längs motorvägen. En helt annan verklighet än i Sverige.

Utrecht har dessutom en falang som barnsligt nog kallar sig "Utrecht Hooligan Force", vilka strategiskt nog ställer sig på sektionen närmast bortasupportrarna och bara har ett mål i sikte - provocera. Märkligt att man tillåter dem behålla sin placering, den skulle aldrig varit långvarig i Sverige. Faktiskt.

Det positiva med Europamatcher är det kulturella och språkliga utbytet. När vi åkte till Italien lärde vi oss italienska svärord, dessa kunde även Ajax supportrar märkte man unde Ajax - Juventus matchen. Nu lärde vi oss lite holländska, men de ansträngde sig hårdare och mötte oss med både svenska banderoller och svenska ramsor. Även om "Hata Djurgården" mer lät som "Huta/hota Djurgården" så var den fonetiska versionen av "Ni är skit, och det vet ni om" rätt gullig, även om de med tiden övergick till att sjunga den på engelska istället. Banderollerna var tre till antalet och riktigt innovativa:

KRÄFTA
SVERIGE

GÅ OCH DÖ

JAG TRYCKTE
DIN MAMMA
IGÅR HORBÖG

Hm... på A) säger jag att jag inte fattar nånting, på B) att enkelt är bäst och C) behöver jag nog också tolkningshjälp med. Plus i kanten för att ha hittat ett fult ord, dock.

Vår chef kommer förresten få det tufft framöver. Nu har vi vant oss vid en viss matstandard på bortamatcherna; i Italien var det pastabuffé med vin, i Holland var det tvårätters lunch och tidernas möraste pepparstek till middag. Nu tänker vi fasen inte nöja oss med Eurostop och Route 66... ;-)

Middagen var faktiskt en nödmiddag för när vi kom till hotellet vid halv elva på kvällen så fanns inte så mycket att välja på. Men det kändes schysst att sitta på 21:a våningen och käka pepparbiff också. Baren var så mysig att de flesta stannade för ett par öl, men jag tänkte utnyttja hotellfördelarna till max - jag tänkte ta ett långbad. Jössesamalia vad skönt det är att glida ner i ett varmt bad efter en lång dag! Det lustiga är ju att när jag bodde hemma och hade badkar så badade jag nästan aldrig, men nu när jag inte har ett så bara älskar jag det. Halva njutningen ligger nog i just det faktumet - att man inte kan göra det när som helst.

Kunde dock inte koppla av totalt eftersom jag förväntade mig att rumskompisen skulle knacka på vilken sekund som helst (vi hade bara en nyckel). Det gjorde hon inte, och efter någon timme blev jag snarare orolig över om hon skulle komma alls. När jag kollat runt lite, utan resultat, beslöt jag mig för att zappa på tv:n. Hittade till slut Pantertanter - dubbad till tyska! *skratt* Det är inge höjdare, alltså, ingen höjdare...

Min rumskompis kom, med en kollega, vi låg och myste ett tag, slängde ut kollegan vid tvåtiden, pratade ett tag till i mörkret och somnade sedan som två klubbade sälar vid tre. Tre timmar senare ringde klockan och resten är en yrvaken, stressig och halvirriterande historia.

Övrigt värt att nämnas:

# En svensk tjej jobbade i kiosken på arenan och det var tur för hon fick tyda hela menyn åt oss. Bl a kunde man köpa en stor köttbulle! Vad det var? Jo, precis en jättestor köttbulle i brunsås som man fick på en papptallrik. Nä, blev inte sugen.

# Vi fick några mynt som man tydligen kunde köpta grejer i matstånden för. Ingen visste hur det funkade och när jag frågade runt verkade inte holländarna heller veta det. Vi hade 4 mynt var och förklaringarna var som följer; 1) att man byter ut ett mynt mot en grej (korv=1 mynt, läsk = 1 mynt), då kände vi oss rika. 2) att ett mynt var värt 1,75 Euro, då kände vi oss också rika. 3) att mynten tillhörde en viss restaurang mannen inte visste var den låg, då kändes det värdelöst. Och så sanningen, 4) ett mynt var värd 75 cent, vilket totalt gav oss 3 Euro att handla för. Då var vi inte rika längre.

# FC Utrechts klubbsång låter ungefär som Linköping HCs technoskämt.

# På Arlanda kom en kollega med en pytteliten kabinväska. När han räknade upp allt han fått ner i den blev jag inte bara imponerad, jag undrade ju hur fariken trolleriet gått till! I flygplatsbruset talade vi rätt högt och så skulle jag fråga om han rullat ihop allt, eller knövlat ihop allt, var i millisekunden inte säker på formuleringen, så jag basunerade ut: "Jaha, så allt är ihopknullat då rå?" Tur man inte rodnar så lätt...

# Vid flygplatsen i Amsterdam såg vi en gatskylt som sade "Amsterdampse Bos", det lät jättegulligt, vad det nu är. I Utrecht såg jag "Amsterdampse Slag". Slag är engelskt slang för slyna... Utrecht's Red Light District??? :-)

# I Holland äter man strössel och chokladflan på smörgåsen. Känns ju... speciellt.

# Jag ska börja samla på toaletter nu. Funderade på saken vid några tillfällen förut, och nu tyckte jag den ena överträffade den andre. På ena hotellet stod färska blommor och det luktade gott ända ut i trappan. Så vill jag också ha det. Nästa gång ska kameran med.

# Till sist konstaterade jag och rumskompisen - de kvinnliga inslagen i resesällskapet - att Djurgårdens målvakt Pa Dembo Tourray är en man. Hållningen, sättet att bära kläderna, gången, utstrålningen - även med ryggen emot oss - en man. Resten av sällskapet fick mindervärdeskomplex och muttrade att Dembo bara såg hjulbent ut...

# Och ingen parfym den här gången heller. Nu har jag letat bästa pris i 5(!) länder, och Skavsta är bäst. Ser ut att bli en RyanAir resa snart. :-)

No comments: