8 July 2005

En brodemonstration med "fel" poang.

Vad ar det som later *flopp-flopp-flopp-whiiine-whiiiine-tut-tut-tut-tut-tut-tut*?
En brodemonstration i Glasgow.

Vad ar det som later *klick-klickklick-klick-klick-klickeklick*?
Tjugo poliser som faller ut sina ASPar samtidigt.

Tva kollegor och jag skulle aka hem till en av dem och ta're lugnt efter jobbet (ni vet, pizza, vin, tjejsnack). Rusningstrafiken ar grym i vanliga fall, men nu stod den still. Efter 40 min(!) hade vi kort 10 min-strackan genom stan och kommit ner till bron over River Clyde. Den norrgaende bron var avsparrad med dubbla rader av poliser och en samling clowner och hippies (det ar ju det! Det ar inga jeans och blaskjortor bland demonstranterna direkt) hangde pa och runt den.

Ytterligare 40-45 min senare hade jag fatt nog. Vi hade inte ens kommit ut pa "storvagen". Eftersom den norrgaende bron var avsparrad sa dirigerades den trafiken tillbaka - blandat med den sodergaende - sa trafiken stod bokstavligt talat still. Jag skulle upp kl 5 dagen efter och kande att innan vi tagit oss hem till kollegan sa skulle det bli sa sent att det var dags att aka hem igen. Jag klev ur bilen och borjade ga tillbaka. Promenaden fran bilen till broarna tog ca 10 min...

Darmed motverkade ju demonstrationen sitt syfte. Med det trafikkaos som blev p.g.a. att en vagsnutt blockerades sa visade ju demonstranterna precis varfor man maste forbattra vagnatet. Ja, eller minska biltrafiken, forstas...

Nar jag gick over den sodergaende bron igen sa fick en grupp for sig att satta sig ner aven pa den, precis framfor trafiken som forsokte kora soderut. Polisen ingrep direkt och forsokte flytta dem. Det blev oroligt. Det *klickeklickade* och hippisarna borjade ropa slagord. Vi som var pa vag over stannade direkt och avvaktade. Flera suckade, skakade pa huvudet och nar en ny grupp poliser passerade oss fick de uppmuntrande kommentarer fran folk runtom mig. En upprord man pa vag soderut uppmanade dem att kasta demonstranterna i floden.

Till slut tankte jag ga over. Jag maste erkanna att det kandes lite obehagligt, for aven om sitt-demonstranterna flyttats sa visste man ju inte om det skulle foljas upp. Jag sager inget om att blockera en bro (aven om jag faktiskt inte ser hur det skulle syfta till att starka argumenten i just den har fragan), men nar man sa borjar sabba for trafikanterna som trots allt finner sig i deras demonstration och finner sig i att sitta i timlanga bilkoer - da ber man faktiskt om brak. Om inte annat fran upprorda trafikanter. Nu fick polisen undan folket och tvingade dem att halla sig pa trottoaren, sa det loste sig.

Det var faktiskt ratt manga som filmade handelserna. Kan man kalla sig demonstrant da, om man star med hippiklader pa en refug och bara tittar pa? Nagra av dem blev irriterade nar vi, jag och andra som forsokte knalla hem, skymde sikten. Vad de filmade? Inte var det demonstrationen, som pagick bakom dem pa norra bron, inte var det spontan-sitt-demonstranterna, de stod vid broracket mer at hoger fran oss sett, utan det var gruppen med poliser precis framfor dem, som bara stod dar. Filmade de for familjealbumet?

Hur som helst, demonstrationen verkade ga bra, utan brak. Det maste val betyda att anarkisterna aldrig orkade komma? Clownerna ar ju lite smaroliga (han som gav en polis en blomma och hon som kysste kravallskoldarna t ex, och sa har de sota klader) och hippisarna ar vanliga idealister. Jag stannade inte for att se hur det slutade, men de har inte sagt nagot pa nyheterna, sa jag antar att det gick bra.

Fast nu behover vi forbattra vagnatet, sa trafiken inte star still och dranker stan i avgaser vid minsta hinder. Bra att vi fick det utpekat at oss.

No comments: