25 July 2005

En liten femma minsann

Det har ar egentligen for djupt for mig ikvall, men... Jag ar pa femman-humor.

1. Vad menade oraklet i "Liftarens guide till Galaxen" nar hon sa att meningen med livet var 42?
"Sluta stall sana dumma fragor."
2. Vad ar meningen med livet tror du?
Arligt talat, jag har inget storre behov av att komma fram till det. Jag horde precis ett citat fran Willy Wonka, nagot i stil med: A) "Vad ar meningen med godis egentligen?" B) "Det behover inte ha nagon mening, det ar darfor det ar godis." Jag tror att det ar nat sant jag menar, jag tror inte det behover finnas nagon speciell mening, det bara ar. Njut av det.
3. Vill vi egentligen ha ett svar pa den fragan? Varfor/varfor inte?
Vid nagot djupt ogonblick kom jag fram till att jag tror hela manskligheten hanger pa att just den fragan aldrig besvaras. Jag tror att manniskans framsta drivkraft ar vetgirigheten. Sa lange vi har saker att utforska, sa lange vi inte vet eller forstar allt, sa lange kommer vi leva. Den dag vi vet allt, den dagen da vi vet meningen med livet, da tror jag vara hjarnor kommer skrumpna ihop och hela manniskoarten kommer sjalvdo. Dinosaurierna kanske kom pa meningen med livet...
4. Var kommer manniskan ifran?
Jaa, du... Vi har troligen utvecklats fran nagot som utvecklats fran nagot som kommer ifran... jag vet inte, hur kommer silverfiskar till? Mjolbaggar? De bara finns. Men nagonstans maste ju nagot ha kommit in i mjolpaketet / badrummet och utvecklats till en mjolbagge / silverfisk. Sa ar det sakert med oss ocksa, men jag vet inte var vi kommer ifran. Vi heller.
5. Var ligger varldens ande?
Jag fick en sadan kansla nar jag stod ute pa en viss klippa i Cape Cod i USA och det bara var hav runt mig, men a andra sidan sa var det ju just dar Varlden Borjade for massor med europeiska emmigranter, sa... Jag tror att varldens ande ar precis nar man gatt och gatt och verkligen inte orkar ga ett enda steg till, inte for att man "har ont i fotterna" utan helt enkelt for att man fysiskt inte orkar ga ett steg till. Jag har inga planer pa att ta reda pa exakt var det ar.

No comments: