13 July 2005

Orange Marsch + brandbomber = sant

"Will they ever, ever grow up over there?"

Det var chefen som sa det. Mina kollegor och jag skakar idag pa huvudena at upploppet och oroligheterna i Belfast igar. 80 poliser skadades nar republikaner kastade brand-, splitterbomber och gatstenar. Polisen svarade med gummikulor - eller ska jag saga gummiklumpar. Det ar inga smastenar, de dar.

Det var 12 July. Ni vet, "The" Orange march tog plats igar. Tydligen knallade man omkring i East End har i Glasgow ocksa, men inte pa min gata! Jag missade det, horde ingenting alls. Laste idag att 20 pers gripits for storande av allman ordning och sekteristiska brott (sang och skanderingar mest). Later som om det gick lugnt till i sa fall... skont.

Skont ocksa att marsch-sasongen ar over. Nu kanske man kan sova pa helgmornarna igen.

No comments: