6 July 2005

Har rader ingen "avsaknad av kapabla vaktare".

Minns ni den dar politiska drivern (kommer ej ihag av vilket parti) "en polis i varje gathorn"? (Later som moderaterna, forresten.) Jag har fatt ett smakprov pa det nu. De senaste tva dagarna har det bokstavligt talat statt minst en polis i varje gathorn runt George Square och Queen Street Station i centrala Glasgow. Och sa ett antal poliser daremellan.

Imorse var de lite flera, for en grupp fredsaktivister samlades infor avresa till Gleneagles. Jo, jag tror att de faktiskt var fredsaktivister for de var kladda i 70-tals-kollektiv-klader. Inte en svart byxa eller svart luva sa langt ogat rackte. Dessa var ju uppe med tuppen och slogs redan...

Enligt Scotts arbetskamrat star det dessutom poliser vid varenda bro, viadukt och vagkrok mellan Glasgow och Edinburgh. Jisses, sa har manga poliser hade han aldrig sett i Skottland forut. Och det stammer nog, for ett flertal ar inlanade fran England.

Mja, nu nar jag fatt ett smakprov (och nagot sager mig att det kommer fortsatta ett par dagar till) sa maste jag erkanna att saaa manga behover de inte vara. Daremot tror jag pa att det har en lugnande effekt. Det kandes lite smastadsgemytligt sa dar, att se poliser peka ut vagen for turister och smaprata med lokalbefolkningen. Men det kostar ju forstas mer an att skruva upp en CCTV-kamera...

No comments: