7 July 2005

Reflektioner efter en omtumlande dag.

Pa tv:n rapporterar de live fran London om hur livet gar vidare. Teatrar ar tomma for 1) ingen kan ta sig dit utan kollektivtrafik 2) de som anda kan vill vara hemma med nara och kara. Nagra manniskor sitter pa en pub och samlar kraft infor en lang promenad hem. Vagarna ar fortfarande, kl 22, igenkorkade som under en vanlig rusningstrafik.

Jag tankte pa Henry, som kommer fran England. Han hade som tur ar lyckats fa kontakt med alla sina vanner i huvudstaden och hort att de mar bra och var utom fara. Vi pratar inte sa mycket nu ikvall. Det ar myucket som ror sig i huvudet. Och pa tv-rutan.

Jag tror att jag kommer sova, kanske inte gott, men djupt. Det har varit en omtumlande dag for oss alla. Och alla hanterar det pa olika satt. Ser man pa dagen i efterhand sa forstod vi pa kontoret forsta timmen inte vad som hade hant, vi trodde att det var ett elproblem i tunnelbanan. Nar rapporten om en buss kom skojade vi om en terrorattack. Nar faktum stod klart kom chocken, och tystnaden, och det intensiva natsurfandet. Pa eftermiddagen kom alla svarta och sjuka skamt. En del av dem tycker jag fortfarande ar roliga, andra var bara plumpa. Men sa hanterade vi handelsen. Nu ikvall kanns det som om jag har sprungit maraton. Jag ar helt slut.

P.S. jag ska nog forklara vad jag menar med att just Bush inte behovde det har. Det rader ingen tvekan om att vi, varlden, har ett problem med terrorister, daribland Al Qaida. Saken med Bush ar att han har ett sant extremt tunnelseende att han sjalv blir helt skarrad och varenda arab och/eller muslim stamplas som potentiell terrorist.

Min asikt ar att vi behover en mer nyanserad terroristbekampning dar "all means necessary" har en restriktiv innebord. Far den paranoida marionetten som representerar ett sa maktigt land som USA, med allt vad det innebar i styrka, manskap och inflytande, vatten pa sin kvarn med sin i det narmaste sanslosa jakt pa spoken - ja, spoken, for det ar inte direkt konkreta terroristers liv hans atgarder paverkar - sa kommer vi aldrig fa den nyanserade och troligen mer riktade bekampningen.

Ta bara dessa biologiska pass som EU sa fegt gick med pa att infora, for att Bush ar radd for... ? Danskar? Fransman? Svenskar? Jag kan aldrig tro att det skulle hindra dem som verkligen vill spranga sig sjalva i luften.

Och precis som Israel havdar att "lite tortyr" kan vara nodvandigt i ett akut lage sa kan Bush fa fler att se mellan fingrarna med Guatanamo Bay om sadana har terrorattacker sker, aven om folk hamnar dar pa valdigt losa och langsokta grunder (flickvannens bror ager extremistisk hemsida, tex).

Och trots allt snack om "war on terrorism" sa slutade det med ett krig mot Irak, bara for att deras ledare var lattare att hitta. Jag vet att Al Qaida fick stod fran Irak, men det ar inte det enda landet, sa vilket ska B&B hitta pa en ursakt att attackera harnast? Det enda raka AR ju att ge sig upp i bergen i Afghanistan och vanda pa varenda sten for att hitta Bin Ladin. Innan de gor det tror jag faktiskt inte pa deras "war on terrorism". D.S

No comments: