28 November 2003

Fredagsfyran

He, he, det här var ju ett passande ämne för mig... tur att man kan sin katekes dårå. ;-) (Har länk till sidan i menyn till höger)

1. Vilken/ vilka av dödssynderna begår du regelbundet?
Hm... hur var det nu Brad Pitt jagade runt i Seven? Frosseri - jajamän, varje gång jag har godis! :-) Lättja - om jag bara kunde slappa mer... Girighet - njae, nä, jag tror faktiskt inte det. Inte 'regelbundet'. Vrede - OJ, det skulle jag behöva visa mer! Varför är det en synd att visa känslor? Eller ska man vara "lagom" arg..? Högmod - alltså, jag är inte säker på att jag tycker det är jättedåligt att tro man är bra på nåt man inte är bra på. Om man inte själv tror på sig själv hur ska man då bli bättre?!? Fast å andra sidan... alla Robinson/Farmen-tjommar som tror att de är världsstjärnor - DET är kanske högmod... Lusta - en synd?!?! Välkommen till medeltiden. Japp, är jätteskyldig på den punkten. Avund - Jag går ju inte runt och är avis på människor hit och dit. Näpp. Får nog säga Lusta och Frosseri på denna fråga dårå.
2. Vilka av Tio Guds bud har du svårt att följa?
Öh, typ alla utom två.... Allvarligt, är inte det här urexemplet på obsoleta regler?
"Inga andra gudar hava jämte mig" - nån som INTE haft en idol som liten?
"Icke missbruka herren Guds namn" - Herregud...
"Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den" - Shiftjobb på ICA någon?
"Hedra din fader och din moder" - avsett vilka svin de är?
"Du skall icke dräpa" - Ok då. Det köper jag. Synd att "meddelaren" är sådan hycklare bara... Räknat Guds offer i Bibeln någon?
"Du skall icke begå äktenskapsbrott - kan jag hålla med om, men jag har en känsla av att vi tänker på olika orsaker här...
"Du skall inte stjäla" - Ok, köper det också. Även om jag hävdar att det var en löneförmån...
"Icke bära falsk vittnesbörd mot din nästa" - lite taskigt kanske, men som grundläggande budord???
"Du skall icke hava begärelse till din nästas hus" - eh, jooo, jag vill visst hellre ha tvåan vid Skanstull än min etta i Sollentuna!
"Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru [...] eller annat som tillhör honom" - Äger hustru?!? Äger inte hus? Känns ju jättefint det här. Ska det här verkligen vara två olika bud förresten? Men visst hänger det här ihop med avund. Slöseri med energi att tråna efter grannens Merca kanske...
3. Är du stolt innehavare av någon kardinaldygd?
Klokhet - check, Tapperhet - ibland så, Rättvisa - check, Måtta - lagom är trist.
4. Tycker du det finns ett behov av dödssynder, Tio Guds Bud och kardinaldygder i dagens sekulariserade samhälle?
Jag tror redan ni gissat mitt svar. Sunt förnuft och hänsyn så klarar man sig långt. Det enda jag faktiskt tycker är bra uttryckt i bibeln, något jag själv använder som rättesnöre, är Gyllene Regeln: "Allt vad du vill att andra ska göra mot dig ska du också göra mot dem." Amen. Liksom.

No comments: