5 September 2005

Checkarna pa utdoende, ja checkarna, minns ni dem?

I Metro idag laser vi en bestort artikel om att checkarna ar pa vag att forsvinna i Storbritannien. Nu anvands bara - det stod bara - 6 miljoner checkar om dagen, en radikal minskning mot for 20 ar sedan. 2014 forvantar man sig att bara 1 av 25 betalningar sker med check.

Jisses, 1 av 25. Jag jobbade i matbutik i ca fyra ar, jag tror att jag tog emot, eh... 5 checkar - totalt!

Lite kul att just denna artikel dok upp just nu nar jag funderat over att skriva en liten reflektion om detta. Jag skulle precis knattra ner att jag aldrig sett sa mycket checkar som nu! Nar man ska betala "pa distans" sa ombeds man ofta skicka en check och i matbutiken ser man checkhafterna hela tiden. Jag minns att mormor funderade pa att slopa sina checkar for att de var sa ovanliga - for 15 ar sedan redan. Har har det hant att man tagit for givet att jag har checkar och de blir alldeles perplexa nar jag inte har det, for de har inte haft nagon teknik for att ta emot betalning via kontokort. Istallet far man fylla i ett krangligt formular om "direct debit", vilket ar samma sak, men tar langre tid och ar mer omstandigt.

Fr o m idag kan man inte betala med check pa Shells bensinstationer, vilket en talesman fran Marks & Spencer tyckte var fanigt.
"Vi (UK) har haft checkar sedan 1600-talet och M&S har verkligen inga planer pa att forstora en sadan lang och fin tradition."

Na, britter ar ju inte direkt kanda for att hanga med i svangarna. Vilken sida korde de pa nu igen...

No comments: