15 September 2005

Enfald eller mangfald?

Nu borjar studenterna droppa in. Och sa fort det kommer en student fran ett land sa tuttas han ihop med andra studenter fran samma land.
"Oh, sa du ar ifran Indien, kom sa ska jag presentera dig for ett gang andra indier."
Det ar ingen som sager;
"Oh, sa du laser Datavetenskap, kom sa ska jag presentera dig for andra datamanniskor."
Bostadsbyran gor samma sak;
"Du delar med fem manniskor, fyra av dem kommer fran samma land som du och den femte fran ditt grannland, det ar val bra?"

Nej, det tycker jag inte. Tacka fasen for att folk haller ihop med sina egna och inte umgas och hamtar intryck over granserna nar sadant inte ens aktivt uppmuntras. Vad ar vitsen med att studera i UK om man bor och umgas med svenskar och norrman?

Det ar klart, om det ar forsta gangen man aker utomlands, kanske till och med forsta gangen man tillbringar tid utan familjen, sa kanske det kan kannas tryggt med nagot bekant omkring sig, nagon landsman som man kan mota nya erfarenheter tillsammans med, men det ar min erfarenhet att landsman hittar varandra i vilket fall. Manniskor verkar ha ett slags inbyggd radar for detta.

Istallet tror jag att en introduktion till andra manniskor - i en mer generell betydelse - skulle vara det optimala. Jag tror inte att indier behover indier, svenskar behover svenskar eller turkar behover turkar, jag tror man behover nagon. Sjalv upptackte jag en gang att tyskar och hollandare gar utmarkt att umgas med, de ar nastan som svenskar. ;-)

No comments: