4 September 2005

The Holy Grail finns nara Stirling!

Idag onskar jag att jag var pa Doune Castle, i Doune nara Stirling. Monthy Pyton's The Holy Grail spelades in dar och forra aret fick man for sig att ha ett litet event till denna ara. Fansen strommade dit - 1400 pers lyckades pressa in sig! I ar satte man en grans pa 500 pers, och biljetterna saldes sa klart slut pa nolltid.

Man kommer under dagen spela upp scener, halla tavlingar och visa filmen och man har tydligen importerat over tusen kokosnotter sa att alla ska kunna cloppetticloppa i takt. (Flogs de in av svalor da, eller...)

Det skulle vara kanonskoj att vara med idag, fast jag har ju faktiskt redan varit dar. 2003 gjorde jag ett besok och trots att en snall gammal farbror febrilt forsokte fa mig intresserad av slottets "brokiga historia" (alla slott har brokiga historier...) sa lyssnade jag bara med ett halvt ora. Jag var helt upptagen med att lista ut vilken scen som spelades in var.

Och jag var inte ensam. Ett par man gick runt och pekade, skrattade och citerade langa stycken for varandra. En av dem brot pa ett visst stalle ut i spontan sang! Det var riktigt kul att se hur samma rum anvandes i flera scener fast ur olika vinklar. Det satte lite myror i huvudet pa en ibland.

Tyvarr kan man inte ga ut pa taket och leka John Cleese (visste ni forresten att han var hojdradd och hatade de dar scenerna) men man kan gomma sig i buskaget och fantisera fram Jattekaninen som rullas fram till porten. Jag var inte ensam om att kura ihop och ta foto ur ratt vinkel...

Ok, nu later jag som en geek, sa jag ska nog ga nu. Fick helt plotsligt en otrolig lust att se pa en DVD-film...

No comments: