18 September 2005

Nordirland: Precis som pa den gamla goda tiden.

Jag borde ha skrivit det har for en vecka sedan, men, men. Forra helgen blev det oroligt pa allvar igen i Belfast. En Orange marsch skulle dirigeras om (for att inte knalla rakt igenom ett katolskt omrade) men det ville inte lojalisterna som knallade med utan de startade upplopp istallet.

700 pers(!) var inblandade. Oroligheterna fortsatte hela helgen och nu talar man om att lojalisternas vapenvila officiellt ar over. Precis nar IRA gatt med pa att skrota sina... hahajaja.

Bilderna man mottes av i tidningar och pa tv sag ut att vara hamtade fran 70-talet eller nagot. Brandbomder satte tunga polisfordon i brand, tegelstenar och spikbomber kastades mot poliserna, som svarade med att skjuta gummikulor - las gummiklumpar - och anvanda vattenkanoner.

Pa gammalt klassiskt maner forsokte man ocksa kapa en buss, vilket misslyckades. Taxibilarna vagade inte kora i narheten utan manniskor slapptes av och fick antingen soka alternativt boende eller knalla igenom slagfaltet pa egen risk. Enligt en rapport kunde man se pappor med sma barn i handen sta och titta pa och ropa okvadningsord till poliserna. Ja, det ska ju bojas i tid...

Lojalistfalanger har stridit hela sommaren. Ni vet, vems gathorn som ar vems och sant dar. (Framforallt bland dem som kontrollerar narkotikahandeln i stan.) Det talas ocksa om ett vaxande missnoje och frustration bland den protestantiska arbetarklassen. Det finns olika teorier om skalen till detta och jag vill inte borja spekulera jag ocksa. Jag kan bara reflektera over att det enligt historier jag hort, artiklar jag last och annan information jag kommit over verkar vara lojlisterna som ar mest aktiva for tillfallet. Forra julen hade vi republikaner som harjade, men under sommaren har det varit lojalister.

Jag anser dock att det ar for tidigt att dra nagra slutsatser, komma med stora teorier och/eller peka ut en viss grupp. Som sagt, i julas var det republikanerna som placerade brandbomber i kladbutikerna...

Samtidigt sa ser vi att det nu ar manga tonaringar inblandade och polisen har aven sett barn kasta bomber. Det verkar som om man i Nordirland, precis som bland fotbollshuliganer och andra valdsamma grupper, har ett generationsskifte pa G. Skillnaden kanske ar att medan forra generationen minns braken fran nar de var barn och sedan inte ville uppleva dem igen, sa har denna generation inga konkreta minnen, bara hjaltehistorier som de blivit itutade av aldre 'forebilder' och sett pa alla dessa murials. Det ar bara en tanke som slagit mig, jag ska fundera vidare pa den...

Under tiden, las mer: (Na, jag har varken tid eller ork att lanka till allt, men BBC ar ratt neutral, sa man far en bra overblick fran dem.)
BBC 13 Sept
BBCs forsok till att forklara utvecklingen.
BBC 11 Sept
BBC 11 Sept

No comments: