5 March 2009

Kulturfyran om jordens undergång och finanskriser

Kulturfyran vet i vanlig ordning hur man muntrar upp folk. Denna vecka lägger vi pannan i djupa veck och tänker på Armageddon. Tjoho!

"Jordens undergång har inte på många år varit så nära som klockan 14.44 svenskt tid på måndagen. Då passerade en mycket stor asteroid jorden på bara 72.000 kilometers avstånd - bara en femtedel av avståndet till månen.Ur DN."

1. Vad gjorde du 14.44 i måndags? När jorden kunde ha gått under.
Vill minnas att jag sköt tillbaka gummisnoddar på mina kollegor eftersom systemet pajjat och jag redan gjort allt jag kunnat för dagen samt sett upptagen ut en halvtimme.

2. Om du visste att jorden skulle gå under om en vecka: vad skulle du göra?
Jag skulle knalla uppför Ben Nevis (Storbritanniens högsta berg) och ringa Mountain Rescue för att hämta ner mig med helikopter (den slösaktiga kostnaden är ju en världslig sak om jorden går under). Sedan skulle jag åka hem till familjen. Under några dagar skulle jag prova i tur och ordning; röka tobak, röka cannabis, ta ecstacy, nån annan drog, dra med mig ett one-night-stand, testa att ragga på en sån där läckerbit man av någon anledning är dörädd för att ragga på för att man vet att vi spelar i olika ligor, och när det bara är en dag kvar så skulle jag hoppa fallskärm - fast utan fallskärm.

3. I och för känns det som om förändringens vindar far över världen: först föll det kommunistiska systemet och nu faller det kapitalistiska systemet. Känner du av finanskrisen?
Hm, håller inte med om att systemet faller. Det är ju inte första krisen, minns 1929...

Känner bara av krisen genom att företag använder det som ursäkt för diverse sparåtgärder - trots att företaget går med flygande vinst och tvärtom tjänat på krisen! Anar att fortsatt kris inte kommer bero på finanskrisen utan att det blir en självuppfyllande profetia eftersom alla agerar som om det är en kris. Nej vaddå bitter för att vi bara fick halv bonus trots att företaget gick med 18 miljoner punds vinst och ständigt fortsätter att expandera...

4. Vad tänker du kring det här med finanskris och att Metall går med på att sänka löner.
Är det inte bisarrt? Det är ju knappast metallarbetarnas löner som startat krisen - blir sänkningen proportionelig genom hela företagskedjan, undrar jag? Som allra sista åtgärd så kan jag ändå föredra lönsesänkning mot arbetslöshet. Men jag menar att de börjar i fel ända - skala bort från toppen så ska ni få se på sparande!

No comments: