2 March 2009

Nu kommer våren - och campingssäsongen

Utanför kontorsfönstret har påskliljorna börjat sticka upp, tillsammans med något märkligt blått på buskarna. Osökt började jag ju därför drömma om att möta våren i helgen. Om jag skulle ta och fixa tältet, varma sovsäcken (min funkar bara sommartid), liggunderlaget och Jetboilen? Så kunde jag ju antingen bussa till Glen Etive, eller tåga till Rannoch Moor och slå läger någonstans där jag får både solnedgång och soluppgång när jag sticker ut huvudet genom tältöppningen.

Internetfönstershoppade ihop ett tält för £175, sovsäck för £50, liggunderlag för £25 eller £75 (jag tänker att det måste vara någon skillnad för den prisskillnaden och jag ligger gärna mjukt, så får undersöka) och Jetboil för £75, och så slänger jag med en pannlampa för ca £20 också.

Fast... £400? Nu? På ett bräde? När jag troligen/förhoppningsvis flyttar till Sverige snart? Och borde ägna helgerna åt att supersöka jobb i Stockholm istället för att knalla runt och flina bland bergen?

Å andra sidan är det ju låglandscamping som ska bli min nya melodi, nu när jag inte får springa uppe i bergen längre - för mitt knä och min läkare - så i och för sig är det en investering för framtiden. Då jag ska utforska Stockholms skärgård och svenska fjällen. Och å tredje sidan gör jag nog mig själv en ogärning om jag går tillbaka på löftet till mig själv - att njuta av varenda liten droppe Skottland så länge jag kan, innan jag får jobb och byter land igen. Fast ni ska se att jag helt plötsligt får ett toppenjobb här och stannar! Som dalvandringskonsult eller något.

Hur som helst. Det verkar lite tajt att utforska och inhandla utrustning den här veckan. Dessutom har man hotat med att vintern ska återvända i natt. Så det blir kanske Pitlochry lik förbaskat. En tågresa till denna lilla pitoreska by bland böljande kullar i östra högländerna. Där man kan ta en lagom trevlig promenad till Edradour distilleriet. Skottlands minsta - men ack så goda.

Det låter som en plan.

No comments: