3 March 2009

Stående stenar - urtida målstolpar?

Det kryllar av stående stenar, stenhögar och stencirklar i Skottland. Vissa stencirklar är stora och välkända - som de på Isle of Lewis och Orkney - och vissa finns utsatta i turistböcker, men jag har upptäckt att många i bästa fall endast finns utsatta på småskaliga kartor. Och några finns inte ens på kartan, fast när du närmar dig dem dyker helt plötsligt en "brun skylt" upp som indikerar historisk sevärdhet. Dessa gillar jag, för de känns som små hemlisar.
"Psst, säg inget, men jag står här i en skogsdunge mitt ute på en åker."
Och ibland är de faktiskt både mer intressanta och natursköna än de kända!

Vid en del stenformationer har man hittat benrester, så man har dragit slutsatsen att de använts som gravar. Vid andra kan man i bästa fall följa solens och månens bana och i sämsta fall inte dra några slutsatser alls.

Dem gillar jag allra bäst. Jag kittlas av tanken att det faktiskt finns saker som vi människor inte vet någonting om. Människan är av naturen vetgirig och okunskap frustrerar oss, så vet vi inte svaret uppfinner vi gärna högre makter för att förklara det. Men jag gillar att veta att vi faktiskt inte vet allt. Varje gång jag hör diverse experter från olika discipliner diskutera dessa stenformationer så ler jag inombords. För de är oense, vilket innebär att vem som helst kan ha rätt.

Kanske till och med jag! Personligen är jag t ex övertygad om att Nether Largies stående stenar inte har något som helst med månar att göra, trots den fina skissen i länken ovan. Om man ser hur stenarna är positionerade och storleken på fältet så verkar det snarare handla om ett slags blandning av fotbollsplan, med målstolpar, och en krocket-bana, med kyrkan i mitten. Det är ju solklart - fältet är ett urtida sportfält! Vad än sporten kallades så är ju alla "koppmärken" på stenen i mitten självfallet märken efter riktiga slagskott. Fotbollskrocket, mina vänner, en urtida sport. Minns var ni läste det först.

Ni som gillar stående stenar, cirklar, gravkamrar och andra gamla stenar; förutom Fotbollskrocketplanen så finna massor av tusentals år gamla stenformationer i Kilmartin Glen i Argyll, nära Oban. Besök det gärna själv - och var beredda på "bruna skyltar" längs vägen.

No comments: