21 May 2009

Kulturfyran om heliga skrifter

1. Har du läst Bibeln eller delar av den? Har du i så fall någon favoritdel?
Jag har faktiskt läst den, nån gång i tonåren. Tja, minns att gamla testamentet var mer intressant än nya, framförallt de blodiga och våldsamma delarna som ingen minsann läste för oss i skolan! Fast den där delen med alla regler i nya var rätt rolig. På sitt sätt.

2. Har du läst något ur andra religioners skrifter?
Har läst delar av Koranen, Talmud (eller var det Toran? Minns inte) och Baghavagita (eller hur det stavas...)

3. Vad betyder religion för dig? Vad associerar du ordet religion med?
Jag är fascinerad av företeelsen, av att människan under tusentals år faktiskt gått ihop sig och anpassat sina liv efter religioner. Lite maffigt på något sätt, att människan inte stannat upp och liksom sagt "men vänta nu, vad håller vi på med, varför behöver vi påhittade väsen och varför behöver vi gruppera oss?" Fast någonstans tror jag att mänskligheten behöver de påhittade väsena, för att vi vill veta allt. Människans drivkraft är att veta allt, och vet vi inte så måste vi finna ett svar för annars blir vi tokiga, så när vi inte vet eller förstår så hänvisar vi till Gud och så kan vi andas ut. Och människan är ett flockdjur så vi söker oss väl till gemenskapen inom en viss religion.

Fast personligen är jag en av dem som är ok med att inte veta eller förstå allt. Och jag tycker religioner är lite läskiga, just för att man grupperar sig p.g.a. hur man inbillar sig att påhittade väsen vill att man ska vara - och sedan styr allt utifrån det.

Tro har jag inga problem med, men organiserad religion ser jag bara problem med.

4. Finns det någon bok som för dig är så viktig som Bibeln är för kristna, eller som inspirerar dig i dina livsval?
Nej. Fast jag minns att när min kristna tyska kompis hänvisade till Bibeln hela tiden så ruttnade jag och började hänvisa till Shakespeares samlade verk - och upptäckte att det gick precis lika bra!

Oj, nu ljög jag. "The Munros" är min bibel, den inspirerar mig till vartenda vandringsval!

No comments: