12 May 2009

Tung förlust mot korpande hyresvärd

Kom hem i söndags kväll och skulle ta ett glas vatt... nähä, inte ett glas, tydligen, för hela skåpet var tomt! Såg mig om och upptäckte genast att både diskställ, olivolja och salt var borta. Eftersom hyresvärden håller på att måla köket och fixa inför uthyrningsverksamheten när jag har flyttat ut så tänkte jag att han nog bara stoppat undan allt medan han arbetat. Så jag gick och la mig.

Igår morse skulle jag göra fruktsallad. Men... var är mina druvor som stod på bänken? Och... var är alla plastboxar?? Och skärbrädan? Och, och...

Efter ett kvickt sms fick jag veta att det nog blev "överdrivet städat". Nähä, tycker du?

Det enda som var kvar var några tallrikar, muggar och bestick. Och mitt skåp, tack och lov - fast min låda var rensad och innehöll bara kokbok, folie och plastfilm. Jag tänkte först, efter att ha ventilerat ordentlig irritation i en lyckligtvis tom lägenhet, att jag nog kunde improvisera de resterande 3 veckorna. Även om jag behöver shakern för såser och röror, tillbringaren för smeter, tänkt ha plastmugg och plastskål för utflykt och använder plastklämmorna dagligen.

Fast sedan upptäckte jag att tyska kompisens present - en relativt dyr fotbollsplansdesignad brödplatta - var borta. Likså Olivers tunga - upphängningsanordningen för en urgullig designslev i plast, som var löjligt dyr trots att den köptes till lägre pris på Koziol-fabriken i Tyskland. Och då kontaktade jag hyresvärden igen.

Som kom över, för han hade lyckligtvis plastsäckarna i bagageluckan fortfarande. Vi stod sedan som två kriminella och gick igenom grejerna ute på gatan. Och jag kunde plocka på mig saker som jag faktiskt behöver tills jag flyttar.

Det enda som nu saknas är Olivers tunga. En röd plasttunga med sugkopp. Oliver är inte sitt vanliga charmiga jag utan sin utstickande tunga. Och Moritz, handdukskroken i badrummet, saknar sin kompis. Namnen är inte fingerade. Och för 8 Eurosar vore det väl farao om grejerna inte fick ett personligt namn också!

Jag har bett hyresvärden hålla ögonen öppna. Han kan gott dyka ner i säckarna och leta denna lilla nål - kanske kan lära honom att gå fram som en dammsugare.

Kolla förresten gärna in Koziols utbud, jag skulle lugnt kunna piffa upp mitt hem med deras små gubbar lite här och var! http://www.koziol-shop.de/index.php?cl=start

1 comment:

Jenny said...

Koziol rules. Där har du och Ylva något gemensamt!