26 February 2004

Det är sant. Det sa de på tv.

"Såg ni Uppdrag Granskning på tv i tisdags?" frågade vår professor på kriminologilektionen. Bara tre händer åkte i luften.
"Vad bra!" sa han, "Vad bra att ni hade viktigare saker för er!"
Programmet handlade om, citat: "den kraftigt ökade ungdomsbrottsligheten". Professorn fortsatte;
"Programmet kommer naturligtvis gå rakt in i samtliga kurser på utbildningen. Det var ett skolexempel på vilken oerhörd makt vår tredje statsmakt har att på bästa sändningstid skapa opinion baserad på falska föreställningar. För det vet vi ju alla att brottsligheten inte alls har ökat. Vi vet ju att de senaste 50 åren har den legat still! Är man född riktig pessimist kan man eventuellt se en liten, liten, marginell ökning sista 10 åren. Men den är ju för liten för att dra några slutsatser av. Och så väljer de att fokusera på en förort till Malmö och det vi ju vad det innebär med generaliseringsmöjligheter och brottsteorier. Men vad skönt, eftersom ni inte sett programmet behöver jag inte ge utlopp för mina aggressioner utan nu fortsätter vi tala om verkligheten."

Ibland är det så himla skönt att höra en professor koka. Och jag blir glad över att jag slutade köpa medias framställningar för länge sedan. Jag kunde bara önska att tanterna på ICA också var mer kritisk mot vad de matas med. De skulle spara in många sköna slantar på sina onödiga larmanordningar.

Men se här vad jag hittade när jag skulle söka efter en länk till tisdagens program. Nu ska Mediemagasinet granska Uppdrag Granskning och dess journalistik. Vänta nu lite här, båda två tillhör ju SVT. Ska SVT granska sig själva??? Vänta nu lite här... varför känns det som en strategi? "Vi kör felvinklingar och feltolkningar och så granskar ni oss. Istället för ett program kan vi ha två! JA!" Vore det inte bättre om SVT var mer selektiv från början så vi SLAPP all desinformation som i folkopinionen förvandlas till sanningar - som till och med politiker behandlar som sanningar. Läckra program som spelar på folks rädslor har tyvärr en tendens att vara mer populära så förutom större tittarsiffror så har folk en tendens att ta till sig vad som sägs. Självgranskningsprogrammet har därefter lika stort genomslag som en dementinotis i tidningen. D.v.s. noll. Det är den ursprungliga artikeln man minns. Nu är det JAG som börja känna en aggression komma krypande.

No comments: