6 February 2004

Jag blir imponerad av...

... yrkesskicklighet.

Ni vet, man sitter hos optikern och tittar genom de där mega-glasögonen mot en tavla. Snabbt och flinkt fladdrar olika linser framför ögat.
"Är det bättre så eller så? Så eller så? Om vi tar den eller den, bättre, sämre eller lika? Så då?"
Allt går i en rasande fart och det är inte alltid man är säker på att man sett någon skillnad alls. Man börjar tro att optikern bara luras. Försöker han sätta dit mig nu, har han egentligen inte bytt alls, ska jag säga att det är skillnad, men tänk om det är samma lins som förut? Jag blir alltid paranoid hos optikern.

Någon minut senare är det klart och jag känner mig blåst. Optikern kan omöjligt ha fått något grepp om min syn med alla dessa kaotiska byten och på den korta tiden. Han rotar runt i en låda och ger mig två små förpackningar.
"Varsågod, här är dina linser. Du har si och så i styrka och viss antydan till stagmatism, men jag tycker inte det är mycket nog för att åtgärdas bla bla bla vi prövar med de här och så ses vi om två veckor igen."

Hur farao fick han all denna information genom sitt planlösa fipplande med mega-glasögonen? Jag sätter med viss tvekan i linserna och - ser perfekt.

Sånt imponeras jag av. Folk som kan sin sak.

No comments: