12 December 2007

Ingen lön för mödan på det här stället!

Jag tänker inte ange Företagets namn, men genom att lägga till en bokstav heter det precis hur dyngdåligt det är vad gäller personalpolitik och personalförhållanden. Det är därför åtminstone vi på golvet har döpt om det i folkmun...

När jag för en tid sedan var på intervju för en seniortjänst så fick jag en otrevlig överraskning när jag insåg att nya företaget (vi har liksom bollats över och är nu leasade av förra företaget i något slags outsourcningscirkus, och har därför fortfarande det gamla anställningskontraktet under en övergångsperiod) så är arbetstiden 37,5 timmar i veckan mot dagens 35 och semesterdagarna är reducerade till 23 mot dagens 25. Lönen och lönestegen är detsamma. Som ni kanske förstår kände jag mig kluven inför detta; ok att jobba en halvtimme mer om dagen, men att ge bort 2 semesterdagar...

Häromnatten (ja, fick en knäpp när jag vaknade upp en gång) så räknade jag på hur skillnaden i timlönen skulle se ut om jag tog en Seniortjänst, fick löneförhöjning men ändrade villkoren. Dra mig baklänges genom en huggstock men timlönen kom ut exakt på pennyn samma, före och efter "karriärklivet"! Plus att jag skulle förlora två semesterdagar!! Ja det är ju troligt att man kommer gå med på.

Så nu när en seniortjänst utlysts igen så är jag minst sagt kluven. Å ena sidan får jag roligare uppgifter och något bättre på CVn, å andra sidan får jag samma lön trots mer ansvar.... ok, det räcker där. Och idag hände något minst sagt intressant. Chefen tog med mig ut i trapphuset och i högsta hemlighet mer eller mindre avrådde mig från att söka tjänsten för att avdelningen jag skulle jobba för är helt annorlunda mot vår och "en mardröm". Jag har just blivit tränad i deras produkter och måste erkänna att jag inte är jättepigg på att skutta över när jag är utlånad, men jag trodde kanske ändå att... Visst, alla är annorlunda, men chefen vantrivdes i 18 månader och jag tvekar inför villkoren... Pfft, hade det varit i vårt team kanske, men... Nä. Tanken var att söka och sedan försöka förhandla om lönen, men med tanke på hur flexibla företaget är i vanliga fall... Jag kanske söker som förhandlingsövning...

Men först ska jag på selektion för en tjänst jag verkligen, verkligen, verkligen vill ha. Den som jag totalschabblade bort i augusti, men vars feedback jag nu verkligen ska anamma. Den inom utbildnings- och utvecklingsenheten. Det vill jag göra, och jag kan till och med tänka mig att göra det för samma timlön. Hm, då var det de där två semesterdagarna dårå... Nåväl, en sak i taget.

No comments: