12 January 2009

Bloggutmaning: 12 låtar som säger vem du är

Hittade en bloggutmaning på Steffanies blogg. Det var inte så himla lätt som jag trodde, att välja 12 låtar som med en liten motivering skulle illustrera "mig", men här kommer mina tolv svar:



1. Good Vibrations - The Beach Boys.
Jag var fyra år och på bilresa med mamma och pappa. Jag hade en liten svart bandspelare i baksätet. Och jag spelade Beach Boys om och om - och om igen. Märkligt att de inte blev trötta... Än idag brukar jag lyssna på dem när novemberregnet är lite väl deprimerande.


2. Silent night - Bon Jovi
Eftersom jag faktiskt gillade den här sången så får den representera all musik som var för "hård" för tillfället, men som jag ett par år senare skulle älska (och idag ler över att det en gång ens kallades hårdrock). Men just då, i mellanstadiet, ville man vara lika cool som alla andra så man gjorde sitt bästa att 'digga' trots att man fick ont i huvudet. Man ville ju inte gärna erkänna att man egentligen fortfarande föredrog...



3. Diggiloo Diggiley - Herreys
Kom igen, jag är ett 80-talsbarn! Och fatta att jag var och såg deras konsert i Umeå! Min första riktiga konsert, f ö. Och jag minns att de fick hjälpa oss att skapa svenskstämning på midsommar när jag var AuPair i USA.



4. Roll with me - Del Amitri
USA 1996 i ett nötskal. Känslan sitter i sången! Skulle dröja tio år innan jag visste vilken gruppen var, men vissa människor såg till att jag aldrig glömmer det. :-)



5. Snart tystnad musiken - Tomas Ledin
Frågan var vilken sång, men inlindad i den här sången är en helt sjuk fast underbar natt, som nog på ett sätt symboliserar mycket. Jag var 17 år, hoppade på kryckor, satt vid tågstationen i Sala. Då kom fyra helt okända grabbar som skulle upp till Säter och kolla på Rocktåget, skulle jag med? Hade inte nog med pengar. Gör inget, de betalar biljetten. Jag ringde syrran efter jacka, och kunde hon hälsa mamma att jag skulle vara borta över natten? Vi åkte med Rocktåget - MED Rocktåget! Vi pratade med artisterna på perrongen (Ledin, Eva Dahlgren, Lisa Nilsson). Vi kollade på konserten, vi hängde sedan vid korvmacken i Säter och snackade med dalmasar tills solen gick upp och första tåget gick tillbaka till Sala igen. Allt detta återupplever jag när jag hör den här sången. Sjukt underbart. :-) Och, jo, Ledin hade stor betydelse för mina tonår.



6. Vargatjut - Färjestad BK
Nu undrar ni kanske varför jag inte väljer en DIF-sång, men poängen är ju just alla ANDRAS sånger som sjöngs under de där åren med "Väsbymaffian". Då när vi bilade till Malmö, båtade till Åland och tog flyget till Luleå för att se vårt kära DIF spela hockey. Och medan vi drack Vodka-currant och sprite så sjöng vi kampsånger. Andra lags kampsånger...



7. Non nobis domine ur filmen Henry V
Ett par envisa tyskar, en julklapp, filmen Henry V och PANG så hade jag fastnat för Shakespeare! Och en helt ny värld uppenbarade sig. (visst lär man sig saker som utbytesstudent! :-) Får fortfarande gåshud när jag ser den här scenen efter slaget vid Agincourt. Förresten, det är en ung Christian Bale kungen bär över slagfältet. Oh, hrm, jo, jag hade den sången som ringsignal ett tag...



8. I'm on my way - The Proclaimers
Friluftshelg med utbytesstudenterna i Glen Lyon strax norr om Glasgow, vi såg Shrek kvällen före mitt livs första bergsvandring. Trudelutten dyker obönhörigt upp i huvudet varenda vandring efter det! Representerar väl också endorfinkicken jag får varje gång. "I'm on my way, from misery to happiness today - aahaa - aahaa!



9. The one and only - Chesney Hawkes
Jag minns att min lillebror kunde komma in i rummet i bara kalligar, spänna musklerna, sjunga första strofen och sedan coolt gå ut igen. Vi skrattade åt hans söta tokerier, men jag minns att jag önskade att jag också vågade vara så där självsäker och hämningsbefriad. Låten blev som ett mantra. Det tog många års jobb med mig själv, men idag kan jag göra precis så (typ) - och ibland menar jag även vad jag sjunger! Det är personlig utveckling.



10. O'er the hills ur Sharpe-filmerna
Tack, min engelske flatmate, för att du föreslog Sharpe när jag uttråkad började kolla på "Nord & Syd". Han och skotten talade sig så varma att jag till slut köpte en DVD i andrahandsbutiken. Det var precis den typen av äventyrsfilmer och böcker som jag saknat i så många år! 23 böcker och 16 filmer senare kan man väl säga att jag är fast. Jag är numer en Chosen Woman! :-)



11.A) Let's get married - The Proclaimers
Som jag sagt i många år, den som sjunger den här för mig gifter jag mig med. :-)



11.B) All I ask of You ur Fantomen på operan
Det gäller att jag hittar en man som kan bjuda på sig själv, för när vi väl gifter oss har jag sedan i många, många år planerat att vi ska sjunga den här för varandra. Istället för att avge löften, typ. He, he...



12. Always look on the bright side of life - Monty Python
Den här sången vill jag att man spelar på min begravning. Den känns... jag. :-)

3 comments:

steffanie said...

Åh, mycket bra musik där! Låter mig villigt inspireras! :-)

Anonymous said...

Vem är den där Del Amitri? Nån italienare? ;)

Bra låtar, det mesta. Och jag är imponerad att du fått ihop så många! Snyggt jobbat!

Som alltid ett nöje att läsa (och lyssna på) din blogg.

Carina said...

Åh fasen, så Janis och Joplin har hittat hit! :-) (var tusan kom det ifrån... nån spelkväll??)

Del Amitri är ett gäng dvärgar med tvivelaktiga sexvanor. De bannlystes från hundratjugotvå länder för tio år sedan. Har hört att de idag ligger under en trappa nånstans i Skottland och pillar sig i naveln.

När jag väl var klar kom ju så klart alla de där Hitsen fram också, men... äh, ett axplock räcker.

Vore kul om fler hängde på! 12 kändes lite mycket, men... 6?