8 January 2009

Kulturfyra om årets första

Nåja, en kulturfyra ska jag väl orka vara vaken länge nog att knåpa ihop...

1. Har du avgett något nyårslöfte?
Att, hur mycket det än kliar i fingrarna, försöka avstå ifrån att kliva fram och 'fixa' saker åt andra utan istället försöka acceptera att människor gör sina val och låta dem leva med sina beslut. Som man bäddar får man ligga. Även om det gör ont att se på för det hade faktiskt inte behövt vara så himla knöligt, om de själva inte valt det. Men vem är jag att tala om hur man bäddar sin säng? Jag säger bara att jag skulle ha valt andra lakan.

2. Vilken är den första boken du ska läsa eller har läst i år?
Min vana trogen läser jag två samtidigt. :-) "Copperhead" av Bernard Cornwell (när dyker Sharpe's son upp igen?!) och "Kalla det va fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari (tror alla som bytt land kan känna igen sig i denna roliga bok!)

3. Vilken är den första filmen du har sett eller ska se i år?
Den första var Changeling - och jag kan rekommendera den starkt! Gripande (grät en halv flod) och bra. Gillar faktiskt Clint Eastwoods filmer. Och Angelina Jolie får min Oscarsröst. Hon är kanon!

4. Vilket kulturevenemang ser du mest fram emot i år?
Får nog säga Celtic Connection, för om två veckor har jag hela helgen inbokad i keltiskt tecken. Konsert på fredag (Slide), ceilidh på lördag och ljus- och ljudshow om Robert Burns på söndagen. Förvisso missar jag en konsert jag velat se på lördagen, men har en annan på tisdagen som jag nog kommer gå på.

No comments: