11 January 2009

Årsbokslut 2008

Nytt år, nya äventyr. Som traditionen bjuder har jag därför summerat året som gått, och inser att det finns både toppar och dalar - precis som med alla år. Precis som livet är. Tidigare års summeringar hittar ni i ämnesmenyn till höger, under "arsbokslut".

Årets Topp: Signal Rock i Glencoe. Ja vaddå, jag kom inte så mycket högre i år!
Årets Dal: Cononish Glen. Även bland-bergsvandring kan vara belönande!
Årets bisarraste: Mitt knä. Jodå, det står faktiskt så i läkarutlåtandet!
Årets sparförslag: Bli sjuk i Skottland. Läkarbesök är gratis, sjukgymnast är gratis, receptbelagd medicin kostar £5 rakt av. Dessutom har tandläkaren en maxtaxa på ca £150, vilket motsvarar ca 2000kr. Har tjänat in massor i år mot att ha bott i Sverige!
Årets bröllop: J&M. Så mysigt, så opretentiöst, sån galen vigselförättare. :-)
Årets bebis: Världens charmigaste lille Viggo! Välkommen!
Årets finfest: Företagets Love2Reward-fest på Glasgow Piping Centre. Flashigt, god mat och gratis bar!
Årets upprättelse: För två år sedan hamnade jag i trubbel p.g.a. en bildtextstävling där jag använde ordet "dick". I år fick jag chefer att gråta av skratt när de upptäckte rabaldret...
Årets medeltidsbesök: York.
Årets Film: Tv-serie-boxar. Först upptäckte jag Shameless, sedan Sex & The City, sedan Desperate Housewifes, vad härnäst?
Årets lyckade chansning: Riverdance i Dublin. Wow. Jag menar... Wow!
Årets CD: Coldplay - "Viva la Vida". Var skeptisk i början, men nu snurrar den för jämnan!
Årets låt: "Crazy" med J och möhippekören.
Årets strumpor: Scottish Falsetto Sock Puppet Theatre.
Årets bok: "Jane Eyre" av Bronte. I brist på intressanta böcker så gav jag mig på denna billiga klassiker och... upptäckte att den var riktigt bra!
Årets scen: Den inledande scenen i "PS I love you" - summerar allt perfekt! Jag är Gerry. :-)
Årets fall: Mitt... knapp nedförslut, våt asfalt som kändes lite hal, hasar fram - pang, så ligger jag där med ett knä som hoppat ur led.
Årets roligaste akutmottagning: Western Infirmary - se länk ovan, jag fick magkramp av alla skratt! Och glömde t.o.m. bort att ha ont.
Årets vinnare: Jag! Nominerades i tre kategorier till Oscarsgalan och... vann en! Vann grupputmärkelse för arbetet med databasen. Vann personlig utmärkelse och £250 för att jag kom på en enkel förändring på jobbet. Visst var 2008 framgångsrikt!
Årets logistik-studie: Resa med kryckor.
Årets larmsamtal: Nej, blev faktiskt ingen brandutryckning i år. Istället fick jag ringa ambulans åt en stupfull, blodig man på gatan.
Årets kidnappning: Vännen M's födelsedagsresa till St Andrews. Så mysigt!
Årets hälsobesked: Att förutom knät så är jag i toppform! Det trodde jag faktiskt inte.
Årets hörsägen: Att få höra om allt som händer, utan att kunna vara där själv. Vilket ledde till...
Årets grubbleri: Att stanna eller inte stanna i Skottland, det är frågan...
Årets fängelsebesök: Kilmarnhaim Gaol i Dublin.
Årets skräckupplevelse: När tandplågaren tog min tand! (han är utbytt nu, förresten.)
Årets försvarsmekanism: Fantasifigurer som börjar leva i huvudet - hos tandplågaren. Men så länge de gör sitt jobb så är jag gärna knäpp.
Årets vad-var-det-som-hände: Skulle nästan vilja se en rationell redogörelse i skrift, för jag misstänker att inte många trådar kommer stämma eller ens verka logiska, faktiskt.
Årets jag-är-fäst-vid-dig: Som kaffekompisen sa; "vänskapen kommer ohjälpligt till en ny nivå när man letar fästingar i varandras arslen." Amen.
Årets midsommarfest: Grillfest vid Loch Lomonds strand. En sån där ljummen sommarkväll man mest bara drömmer om.
Årets 12-åring: Chefen. Bäddar för polarna, söker beröm från cheferna, snackar skit om 'andra laget'. Suck, väx upp!
Årets utan-vatten-försmäktar-jag-i-denna-lägenhet: Borsta tänderna i Evian, duscha på badhus. Ja, vad gör man när det är tjall på vattenledningarna i en månad!
Årets sexigaste yrke: Sjukgymnast. Båda manliga sjukgymnaster jag haft har varit finingar. En av dem riktigt, riktigt.... slurp!
Årets lurendrejeri: Den där utvärderingen som skulle revolutionera våra jobb och löner - men i slutändan gav det bara oss inblandade magsår samt samma jobb och lön! Mycket väsen för ingenting.
Årets det-var-verkligen-på-tiden: Hrm, det var väl sex år sedan jag lovade F att komma och hälsa på henne i Tyskland?
Årets slott: Breuberg, ett riktigt tyskt sagoslott.
Årets antiklimax: Först längtar man och längtar efter nya Sharpe-filmen. Sedan visas den inte i Skottland! Sicken tur att DVD:n släpptes redan följande vecka.
Årets tågresa: Glasgow - Mallaig. Så många fina vyer. Så många nya vandringsidéer...
Årets nystartade tradition: Precis som ifjol blev det sjukfrånvarosamtal i år. Jag var ju ändå borta vid tre tillfällen... Med de här reglerna kan ni skriva upp att det blir ett nästa år igen!
Årets paus: Jo, det var ju tydligt att någon tyckte att jag skulle ta ett pausår från allt vandrande...

No comments: