21 January 2009

Tältdrömmar i Januari

Så har jag börjat drömma igen. Om daggvåta mornar, huttriga kisstunder, åkarbrasor medan tevattnet kokar och beslut att stanna i sovsäcken ett tag till för att man är för trött för att orka tänka på att packa ihop. Har börjat se fram emot våren och den försenade vildmarkscampingdebuten.

Vinterns utflykter har gett mig så många ideer att allt jag behöver nu är prylar så att jag kan ge mig ut. Var som helst. Tänk att vakna upp vid Loch Rannoch... eller knalla rakt ut i Glen Etive...

Har redan provat sovsäcken, och tänkt att jag provar den en natt men sedan troligen köper en 3-säsongers så att det är varmt och skönt vartän och närhelst jag tältar. Det finns inga ljumma sommarnätter i Skottland...

Fast det slog mig. Igen. Det verkar inte menat att tjockisar ska kunna ge sig ut i vildmarken. Inte nog med att jackor (soft shells!!!) och byxor inte alltid når upp i min storlek, men borde det inte finnas rymligare sovsäckar åtminstone? Läste i Trail om en Dubbelsovsäck, och tänkte att en sådan vill jag ha - till mig! Min sovsäck är normalstor, men inte ens när jag var något mindre var den särskilt rymlig. Aldrig har jag sådan cellskräck som när jag ligger invirad i en sovsäck och inte vet vad som är upp och ner.

En galen bekant är ute och campar i Skottland just nu. Fast han har ju vinterprylar förstås. Själv minns jag de iskalla mornarna när jag sov i bilen en Junisemester - påklädd och under täcke. Så jag tältar väl... en helg i Juli?

Nä. Tänker allt se till att göra slag i saken nu - oavsett vad som händer eller när jag får jobb och flyttar tillbaka till Sverige. Hinner nog i varje fall med ett antal helger, och som jag redan sagt, i Sverige måste jag ju hitta en ny hobby i alla fall eftersom det inte finns några berg i Stockholm. (Nämn inte Hammarbybacken en gång till!!!) Så varför inte börja campa i skärgården? Det lär ju vara mysigt, har jag hört.

Har hittat en äckelorange sovmatta som verkar skön som en hotellsäng men bara väger 580g (kostar £70 bara för det). Har även hittat stormkök (Jetboil, det är ett givet val) och pannlampa, men... någon har snott mitt tält! Det där snorgröna X-nånting för £100 som jag såg förra vintern och som jag tänkt köpa i våras - det är borta! Puts väck borta! Närmast på tur står ett, vad det verkar, oförstörbart militärgrönt enmanstält där två pers "kan" rymmas (Lightwave T0 Trek för 'bara' £170), men som i vilket fall är ett fyrasäsongstält som verkar kunna stå emot precis det storm och regn som Skottland ibland bjussar på nattetid. Fast jag såg ju fram emot mitt snorgröna tält...

Någon som känner till det tältet? Eller som kan tipsa om något annat stryktåligt, lätt-pitchat 1-2 mannatält?

Snart är det dags...

No comments: