21 January 2009

Kulturfyran om gripande och sövande saker

Hej, Carina heter jag. Om ni minns mig. Är i princip klar med tidningen (sista artiklarna kom idag - 8 dagar efter deadline...) så nu tar jag mig tid för veckans Kulturfyra. Få se nu...

1. Vilken film har gripit dig mest?
Två stycken poppar upp direkt, så jag antar att det är dött lopp. American History X och Rabbit Proof Fence. Minns att jag såg första filmen med ett par polare på ett fullsatt Filmstaden Söder, hade tänkt ha en kul kväll... När eftertexterna rullade kunde man höra en knappnål falla i salongen. När folk väl började röra på sig så hade liksom festhumöret lagt sig. Minns att vi satt runt ett bord och sippade dricka under tystnad efteråt. Något liknande hände efter Rabbit proof fence. Det var en film jag tänkte på länge.

Å andra sidan... fast jag vet inte om den grep mig så mycket som att jag tyckte den var fantastisk. Priest. Engelsk film om en grubblande, homosexuell, katolsk präst som även tvingas fråga sig om det är moraliskt ok att bryta ett tystnadslöfte om saken är väldigt, väldigt hemsk. Minns att jag grät under slutscenen - de första FEM gångerna jag såg filmen!

2. När jag såg Stålmannen första gången på bio somnade jag mitt i filmen. Har du somnat i någon film någon gång?
He, he, flera gånger. Nickar till så där och inser att jag blundat de senaste scenerna för jag har ingen aning om vad som hänt. Händer oftast en sen visning av något jag inte var säker på till att börja med. Minns att det hände nyligen igen, men kan inte minnas vilken film det var...

3. En del böcker griper tag i mig så mycket att jag inte kan sluta läsa, jag tar med mig boken och läser på kafferasten och på bussen och läser hellre än pratar med arbetskamraterna. Henning Mankells första Wallander-böcker var sådana som jag inte kunde lägga ifrån mig utan bara ville läsa, läsa, läsa. Har du läst någon bok du inte kunde slita dig ifrån?
Givetvis! Harry Potter är sådan när de kommer. Ett koppel (inte alla dock) Sharpe-böcker är likadana. Och några Gabaldon-böcker. Det är en härlig känsla! Lite läskig, men härlig!

4. Det är inte ofta jag lägger undan böcker och inte läser klart dem. Har du tyckt någon bok varit så hopplöst dålig eller illa skriven att du inte läst klart den?
Flera stycken. Ibland kan jag tvinga mig igenom som utmaning, framförallt om jag blivit rekommenderad boken... men oftast skippar jag det, för det finns så många bra att hugga tag i istället!

No comments: