14 January 2009

Kulturfyra om pessimism

Veckans kulturfyra låter ju helkul...

1. Är du pessimist eller optimist?
En realistisk optimist. Optimist i bemärkelsen "Positiv inställning", jag är inte optimist i bemärkelsen "hopplös marginal, äh, det går nog".

2. Vilken är den mest pessimistiska bok eller film du läst eller sett?
Filmen Donnie Darko var ju inte direkt optimistisk, eller Hamlet... Tänker osökt på boken 1984 av Orwell också, men den har jag inte läst själv. Verkade för trist... *skratt*

3. Vilken musik lyssnar du på om du känner dig pessimistisk?
Någon lugn musik, t ex Mike Oldfield eller folkmusik, så att jag kan sortera tankarna och börja tänka realistiskt, struktuellt och positivt.

4. Vad gör du när du känner dig pessimistisk om något?
Jag är en väldigt struktuell människa, och en som alltid fokuserar på att lösa problemet, så jag lägger fram För och Emot, väger båda sidorna mot varandra, analyserar och ser om det finns en lösning, något positivt. Är det nattsvart börjar jag genast planera för det, hur jag ska hantera det, agera när det inträffar... ni ser, en cirkel som i slutändan slutar med att man löser situationen - hur den än slutar. Även om något är pessimistiskt och oundvikligen kommer sluta i tragedi så kan man planera en handlingsplan - då klarar man av situationen lättare när den slår till.

1 comment:

Anonymous said...

Jag har faktiskt läst 1984 och den var klart över förväntan. Dyster, ja, men också spännande och mycket inspirerande vad jag kan komma ihåg.
Fast, det var ju ett tag sen jag läste den... 1984 närmare bestämt ;)