12 August 2009

Kulturfyran om läsning (igen?)

Japp, vi har väl haft det här förut, i vart fall säger autominnet att jag skrivit samma rubrik förut... Nåväl, böcker är ju en förbrukningsvara så... Över till kulturfyran:

Jag kan periodvis vara en bokslukare - men ibland hittar jag en bok som jag inte kan läsa snabbt, där jag vill njuta av vartenda ord och ta in alla bilder och dofter som boken förmedlar, ta in alla tankar den sätter igång.

Ja, hur läser vi? Veckans kulturfyra handlar om läsning.

Reading
1. Hur läser du?
Det beror på, som sagt. Ibland bläddrar jag mest igenom och ströläser, ibland läser jag allt men bladen bläddrar sig själva och boken tar slut alldeles för fort, ibland är det som att trampa i lera, ibland är det som att suga på en god pralin som man aldrig vill ska ta slut.

2. Hur många böcker läser du i månaden?
Det beror också på. Ibland 1, ibland 8, ibland 1 på tre månader...

3. Vad läser du, vilken slags böcker? Vad läser du inte för slags böcker?
Det beror på hur stämning och intresset är för stunden. Helst äventyr, historiska böcker från perioder som intresserar mig (och det kan ju ändra sig), saker byggda på verkliga händelser, fakta, romantik ibland... Tenderar att inte gilla sliskig romantik (Jane Austen och Harlequin hamnar i samma fack) eller drakar och demoner, eller vampyrer, eller djupsinniga filosofiska verk (lättfilosofiska är intressanta dock) och science fiction gör sig bäst på film. Deckare har jag tröttnat på. Förläste mig säkert på Olov Svedelid när jag var yngre...

4. Vilka böcker står på tur att bli lästa av dig nu?
Håller på med en bok om rättegångar i Stockholm under 1600-1700-talet (jätteintressant att läsa historierna bakom målen och statistik som faktiskt slår hål på några myter...) "Copperhead" (och det är en sån som ibland känns som en lerbok, för amerikanska inbördeskriget är måttligt intressant i detaljstudie. Just nu i alla fall, för femton år sedan hade jag nog slukat den) och efter det är det dags för del 3 i serien, "Battle Flag". Har även Bokhandlaren i Kabul, nån chick lit om nån 30-åring i London åsså nån Cookston-bok. Och jag har sagt att jag måste läsa dem innan jag springer iväg till English Shop och köper en klassiker för 39kr. Finns några jag vill läsa, bl a av Walter Scott...





No comments: