31 August 2009

Då var man student igen!

En sak i taget. Och nu när försörjningen är i hamn så är det dags för nästa punkt på Att Göra-listan. Ta examen.

Så för att göra det åkte jag idag till universitetet och snackade med olika pers på olika ställen om hur jag skulle kunna komma tillbaka och ta upp den där uppsatsen jag påbörjade men tappade lusten med - eller ännu hellre, hur jag kunde byta till ett ämne som passar mig bättre!

Det visade sig vara helt ok att göra som jag ville - och för juridiska fakulteten passade det t o m bättre. Så efter några timmars snack fram och tillbaka mellan två institutioner så är jag nu registrerad för att skriva examensuppsats i kriminologi! Ja, som jag sedan tillgodoräknar mig i jur. kanden - som jag nu bör kunna hämta ut i vår. Tjoho!

Femhundra spänn fattigare blev jag när kåren fått sitt (fick ju skriva in mig på nytt eftersom det var fem år sedan sist), men nu krävs bara ett par månaders grottillvaro och kraftansträngning med heltidsjobb och uppsatsskrivning så är jag färdig sedan. För alltid!

Vilket på ett sätt känns synd, för jag hann knappt kliva av tunnelbanan förrän jag kände mig hemma. Jag ska inte hymla, jag älskar att plugga! Det finns så mycket kul och intressant att lära sig mer om - och få ökad förståelse för. Och jag vill väl på ett sätt veta allt innan jag dör... Fick anstränga mig för att inte signa upp mig på några kurser som hade lediga platser - tvingades påminna mig om att jag har ett heltidsjobb att tänka på - och lära mig. Kom dessutom på att jag ju kunde lära mig en massa nytt efter examen också. Påbyggnadskurs i journalistik t ex, eller sitta ting!

Jag kommer få vara lite student närmaste veckan i alla fall. På torsdag är det infomöte och sedan räknar jag med lite materialinsamling. Det var visst någon kurslitteratur (i samhällsvetenskaplig uppsatsskrivning) man var tvungen att läsa. Lika bra, uppsatserna i juridik och kriminologi ser inte likadana ut. Märkte jag på B-nivån.

Jag ser SÅ fram emot att sätta igång. Problemet den här gången är att det finns för många ämnen jag skulle vilja skriva om! Och som jag skulle vilja gå djupare in på än vad jag har tid att göra nu. För nu gäller det bara att få färdigt skiten med godkänt resultat - rent ut sagt.

Och där måste jag framhålla att jag tror kriminologiinriktningen tjänar dubbla syften. Dels så är det ett disciplin jag brinner helt för i jämförelse med juridiken där jag bara brinner för det som har med, tja, kriminalitet att göra. Så jag kommer förhoppningsvis ha kul medan jag skriver. Dels så har den institutionen fler del-deadlines då man ska lämna in utkast. Och ärligt talat, jag fungerar faktiskt bättre med deadlines. Jag är en sådan som alltid levererar på och till deadline - aldrig före och inte troligt om deadlinen är flytande - men ge mig en deadline så glöder jag nära inpå den. Just därför tror jag att jag kommer bli klar den här gången.

Förresten. Nu är jag student - nu får jag luska reda på och utnyttja studentrabatter i ett helt halvår. Bonuskul!

No comments: