1 February 2006

Ett amne av vikt

Det markligaste pa tv just nu maste vara You are what you eat. Pa basta sandningstid sitter familjer och tittar pa nar en arrogant och dryg kvinna petar runt i kandisars och anonyma tjockisars bajs (japp, avforing), ger dem lavemang och andrar deras kostvanor. "Det basta sattet att lara kanna dig sjalv ar att ta en titt pa ditt bajs varje morgon", sager kvinnan och skickar ivag sin strangaste skolfrokenblick genom tv-rutan. Jag ar livradd for att ga pa toa nu, jag tror att bajskorvarna ska hoppa upp och frasa om jag rakat kaka en hamburgare dagen fore.

Samtidigt, pa en annan kanal, gar Celebrity fit club. Ett antal tjocka kandisar man aldrig hort talas om tavlar om vem som kan ga ner mest i vikt varje vecka. "Bra dar, -7kg, fortsatt sa." sager mannen och jag riktigt hor experterna pa Huddinges overviktsenhet slita sitt har. "Ga inte ner for fort, ga inte ner for fort, lat kroppen hanga med, lat dig sjalv hanga med!" Men jag antar att det inte blir lika bra tv om vinnaren varje vecka gatt ner 700 gram.

Storbritannien har Europas tjockaste invanare, enligt WHOs statistik. Jag tror dem. Fran att ha varit en uttalad tjockis i Sverige sa gar jag nu in pa kladaffarerna och tillhor antingen normalgruppen (Dorothy Perkins, New Look) eller smalisarna (Evans). Det ger en kick for sjalvfortroendet vill jag saga, men det ar naturligtvis inte bra.

Det verkar som att landet ha vaknat upp lite i alla fall. Bara de senaste 2-3 aren har det kommit betydligt fler "bruna" alternativ i brodhyllan, McDonald's har infor gardensallad som alternativ till pommes (nej, morotterna har inte gjort intag och McDonald's-sallader kommer bara som gastspel nagon gang om aret) och pa Marks&Spencer finns bade sushi och pastasallader som lunchalternativ. Matiga sallader lyser annars med sin franvaro, det finns bara ett sushistalle i hela stan, de har varken dofilus eller bifilus pa Tesco och det ar fortfarande omojligt att kaka billigt ute utan att behova ga till en "chippie". Det basta alternativet ur halsosynpunkt ar faktiskt Burger King... Men tecknen finns pa att aven britterna haller pa att forandra matvanorna.

Enligt en arlig nationell forsaljningsstatistik som redovisades i The Scotsman for ett par veckor sedan sa hade forsaljningen av en rad "fast foods" sasom chips och lask gatt ner (sa till den grad att ett stort chipsmarke nu riskerar att ga i konkurs) samtidigt som forsaljningen av lightprodukter och "wholesome" produkter hade gatt upp. Det ar positivt. Det ar en bra borjan.

No comments: