1 February 2006

Nordirland: Rom byggdes inte pa en dag

Jag vill inte saga "jag sa ju det", men... jag sa ju det.

I september rapporterade jag att IRA avvapnat sig. Sa gott det gar. Nu finns misstankar om att det kanske inte var alla vapen som skrotades trots allt...

I den oberoende overvakningskommissionens senaste rapport finns tecken pa att IRA fortfarande samlar information (las; spionerar), har medlemmar som ar inblanade i kriminell aktivitet (framst smuggling och droghandel) samt att de har en liten kvantitet vapen (troligen for "husbehov"). Rom byggdes inte pa en dag och ingen trodde val pa allvar att man kunde totalneutralisera en stor och langlivad paramilitar organisation over en natt heller. Eller?

Som jag sa redan i September, jag tror inte ens att IRA vet hur mycket vapen IRA har. Det finns sa otroligt manga smagrupper, manga av dem utan vidare koppling till IRA annat an "grundtanken", sa trots att de heter A-Z(IRA) sa har inte IRA minsta koll pa dem. En del av dem gillar inte alls huvudorganisationens nya, politiska, demokratiska inriktning och kontrollerar de dessutom droghandeln eller prostitutionen i ett visst omrade sa finns ju ingen chans i helsike att de ger upp nagra vapen. Eller lagger ner den lonsamma businessen.

Jag tror man far se till huvudorganisationens framsteg/samarbetsvillighet och nu ga ett steg till motes. Ni vet hur det ar pa skolgarden; om tuffingen lagger ner snobollarna sa kommer inte fegisarna bakom vallen gora det forran de forsakrat sig om att tuffingen inte blir attackerad av fienden som lovade forhandling. Lat oss se lite forhandling nu.

No comments: