5 February 2006

Skottland - Frankrike (20-16); Rugbymatchen jag nastan var pa.

Jag har bara sett en rugbymatch live i mitt liv. Jag alskade det! Dagens landskamp hade jag darfor sett fram emot i flera veckor. Och det inte bara for att jag visste att stallet skulle vimla av tusentals man i rugbytroja, kilt och bara ben...

Matchen gick pa Murrayfield i Edinburgh, Skottlands nationalarena for rugby, med en kapacitet av 63000 askadare, vilket det aldrig ar.

Vi hade formote pa laktaren. Da satt vi ett hundratal guljackor och gjorde oss omsom lustiga over militarer som tjanade sin drottning och sitt land genom att placera ut flaggor pa stolarna och omsom lustiga over sackpipeblasare och trummisar som ovade pa innerplan. Sedan blev vi indelade i grupper. Sedan gick jag ut fran arenan. Och kom aldrig mer tillbaka.

"Fransman kan inte engelska. Havdar de." inledde gruppledaren utsattningen vid entren jag skulle jobba vid, "men de forstar no och finish och forstar de inte det sa forstar de fuck off. Se bara till att ingen annan hor er."
Gruppledaren var en cynisk men himla kul man, vi var inte menade att ta det han sa bokstavligt.
"Fransman ar arroganta och ohyfsade, men ta det inte personligt, det ar sa de ar, grodorna."
Jag tankte pa nar jag jobbade pa Marseille-Valencia pa Ullevi haromaret och maste faktiskt saga att han har en poang. Jag ar lite faschinerade av dem. De kommer fram till dig och borjar tjattra. Du sager pa engelska att du inte forstar. De fortsatter tjattra. Och vantar sig svar!!! Tror de att vi knallar runt med en san dar pratfisk de har i Liftarens Guide i orat?!

Fore matchen stod jag utanfor entren och kollade i folks vaskor, tog ohyggliga flaggpinnar och annat som ar osmart att ta med in pa en idrottsarena. Som en vass ostkniv... Men jag slappte in tva knivar ocksa. Det maste jag, annars diskriminerar jag ett folkslag eller forstor en folkdrakt eller vad fasen det ar. "Hoglandsutrustning" ar namligen ok. Det innebar att om en man kommer med kilt och en Skean Dhu (en kniv som bars med kilten) sa ar det ok, aven om han bar rugbytroja och Timberlandboots till. Kommer han med en Skean Dhu utan kilt sa ar det inte ok... Detta ar saklart en regel ingen sakerhetsmanniska gillar, men det ar sa det ar. Som tur ar ar rugbyfans inget valdsamt folk, de sitter till och med mixade pa laktaren.

Under sjalva matchen vaktade jag en grind. Det kandes javligt upplyftande. Det lat som att det var en bra match inne pa arenan och det gjorde ju inte mina blafrusna fotter varmare. Det roligaste som hande var istallet nar en polisbil korde forbi, backade, polismannen sprang fram till staketet och teaterviskade "psst, vad star det?"

Nasta match ar 25 Februari, Skottland-England. Det ar samma dag som jag mitt puckonot accepterade att jobba overtid pa jobbet. Rugbylandskampsdebuten far vanta ett tag till.

No comments: