21 February 2006

OS-rapport fran ett U-land

Haromdagen suckade fadern skamtsamt over hur svart det var att pussla ihop vardagen mellan OS-pauserna pa TV. Jag forstar inte alls vad han menar. Den dar 1,5 timmen BBC2 visar OS varje kvall kan man val alltid ta sig tid for. Ifall man nu ar intresserad av curling eller konstakning forstas.

Jag har flyttat till ett U-land. Som jag redan antytt sa markte man inte ens att OS borjade. Nu nar det ar i full gang ar det helt omojligt att folja. Pa morgonnyheterna far man dagens curling-nyhet, en glimps av ett konstakningpar och... ja visst ja, nar Shelley Rudman fran UK tog silver i Skeleton (ni vet, den dar stora vintersporten dar man aker kalke med huvudet fore?) sa kunde man lasa och hora om det i 2 dagar. Det ar trots allt inte varje dag som UK tar medalj i en vintersport. Och pa tredje dagen kom insandarna som klagade over att det skrivits om Rudman i tva dagar...

Resten far man fiska pa internet efter. BBC, Aftonbladet, Expressen...

Pubarna, inklusive sportbaren som skyltar med att visa 'allt', visar sju sorters fotboll och rugby, sa klart, och sa har de en tv-skarm med snurrande konstakningspar. Punkt. De kunde inte ens svara pa ifall de skulle visa herrfinalen i ishockey! Ingen visade damfinalen. Fast den hittade jag till slut, pa internet, pa BBCs hemsida. Usel bildkvalitet men med amerikanska kommentatorer.

Kommentatorerna var imponerade av Sverige och av Kim Martin och de satt verkligen och hoppades pa att Sverige skulle gora mal. "Det ar de varda." En av gangerna da man kunde se vad bilden forestallde sa gjorde en svensk back en frackis bakom eget mal och spelade vagg med malramen. Det var tufft. Och jag ar stolt over brudarna. Jakligt snyggt jobbat att spranga Canadas och USAs dominans! Och det var underbart att se att de inte ens gav upp nar de lag under med 0-4. Heder och respekt.

Fast jag undrar vem sjutton kommentatorerna asyftade nar de refererade till "Asshole". Asa Holt, finns det en sadan? Asholt?

Ikvall visar BBC-internet USA - Ryssland, sa Sveriges match foljer jag pa Aftonbladet.se. Det var inte direkt sa har jag hade tankt mig OS, framfor datorn...

Nu vet jag atminstone nar jag ska forlagga semestern om 4 ar. Tva veckor i Sverige i Februari later inte sa dumt. Da far jag lite vinter och sno pa kopet ocksa.

No comments: