20 April 2005

Blogg fran busig kontorsratta

Det ar lite smakul att folja trafiken pa "bad request". (Det ar SMS som inte stammer; antingen ar koden fel eller sa skickar de uppat vaggarna.) Idag fick jag specialuppdraget att fixa en hel serie ringsignaler i Australien(!) som av nagon anledning hoppat ur systemet. Blev lite forvanad nar jag oppnade sidan imorse och fann 5 sidor med Bad Requests mot normala 2-3...

En av dem ville ha en rakt-upp-i-skrevet-bild. Jag skickade 3 sma sota tecknade figurer som sa "need a friend?" Hoppas han blev nojd. Annars far han val ringa kundtjanst...

Inte for att jag forstar hur, men en del skickar helt klart sina SMS fel. En person skickade ett langt ursaktande SMS och ville inte att deras forhallande skulle ta slut pa det har sattet. Jag hoppas att personen insag sitt misstag och skickade ratt, for jag kan ju tyvarr inte hjalpa till.

Tyvarr. For jag gillar inte foretagets installning till sina kunder. En person skickade 8 "please phone me back" och jag ville skicka ett SMS och ge honom numret till Kundtjanst. Sa latt. Men nej, svaret chefen gav nar jag fragade om de mojligheterna var; "ah, ignorera dem bara, de kan kolla upp numret sjalva, forresten kostar det oss pengar att SMS:a dem". Kostar det verkligen sa mycket?

An varre ar det nar folk vill saga upp sin prenumeration. Har upptackt att de kan signa upp till att fa en ringsignal/dag. Det ar svindyrt! £4.50 per signal tar de! Jag som tyckte 12kr var dyrt i Sverige... Ja, sa jag forstar ju om en del vill bli av med den kostnaden. Da ska de SMS:a STOP till oss. Star det cancel, end, unsubscribe, don't send this shit eller nagot annat med samma innebord sa tycker chefen att jag ska ignorera det. "Det ska sta STOP." Jamenherregud... Jag bestamde mig ju direkt for att ignorera den instruktionen. Som tur var markte jag att en av de ovriga "hogre" hade samma installning som jag. Visst forstar jag att chefen vill ha kvar guldgruvorna sa lange som mojligt, men visst tusan forstar jag om kunderna vill slippa - de flesta ar ju i tonaren. Lite smidig maste man val vara.

Markte nagot konstigt igar: Hade sallskap med 3 kollegor pa taget och... de KAN ju prata! Riktigt bra, dessutom. Jag forstar bara inte varfor det ar sa forjordat tyst pa jobbet.

Naja, tiden gar fort i alla fall, det ar nagot positivt. Det ar ju alltid sa nar jag sitter och knattrar hemma; man borjar och sa vips har 6 timmar gatt. Precis sa ar det pa jobbet; jag registrerar att jag ar lite hungrig, da ar kl 11, tanker att jag bara ska avsluta sa tar jag en banan - nasta gang jag tittar ar klockan 1 och det ar dags for lunch. Dessutom ar det ett jobb som jag inte blir trott av, jag kanner mig helfrasch aven pa kvallen (med undantag for lite huvudvark...). Vi far val se hur lange det haller i, for jag har avslojat dem; de skolar in mig sakta men sakert och bygger pa arbetsbordan lite i taget, sa dar sa att jag hinner lara mig ordentligt och samtidigt inte marker hur mitt jobb egentligen ser ut...

Jag tanker inte sluta kolla efter jobb, men jag tanker definitivt stanna kvar har, skaffa mig erfarenheter och allt det dar. Det ar en bra skola, bara det att tala i telefon... jag menar, det tranade man inte direkt i skolan och det finns ju lite olika varianter av att be folk vanta, saga att folk ar upptagna o.s.v. Det ar de sma detaljerna som gor det... Dessutom ar det lite kul att fa en inblick i den har branschen ocksa. Och om foretaget nu anda har som policy att skicka fel saker at folk som skickar ofullstandiga order sa kan jag val fortsatta med min tysta anti-porr protest. Eller hur?

No comments: