18 April 2005

Inte 100%, men ett jobb... ska man acceptera det?

Hm, problem med bibblans sakerhetsprogram. Den gillar inte mina inlagg... Naval, tyvarr har jag inte tid att tjafsa mer idag utan de senaste dagarnas inlagg kommer senare.

Idag borjade jag mitt nya jobb och jag maste tyvarr erkanna att den dar dampade kanslan som jag hade nar jag fick det fortfarande sitter i. Det kanns inte 100%... men det ar svart att satta fingret pa varfor. Jag var pa Hilton HHonors i lordags (men det skriver jag om sedan for det var konstigt!) och man kanner liksom genast igen en valorganiserad firma. Pa mitt jobb (he, he, jag kan skriva sa nu!) sa verkar saker inte riktigt... "fardiga". Skrivborden finns dar och kanske nojer sig folk med det, men jag hann sakna bade penna, papper, post-it, sax, tejp och papperskorg(!) idag. Dessutom ar stolen jatteobekvam trots att den ser skon ut.

Jag hade massor med fragor om vad saker betydde, hur saker var organiserade och strukturerade, men ingen hade nagra svar. "ah, vi brukar inte bry oss om det." Och riktigt illa blev det nar jag forstod att de hellre skickade FEL pryl till kunden som skickat ett ofullstandig order via SMS an att bemoda sig med att leta ratt pa vad det kunde vara kunden menade. "Ah, men de far ju nat populart och ar de inte nojda hor de sakert av sig till supporten, sa far de ratt." Det hela verkade sa oseriost pa nagot satt, samtidigt som jag sett annonskampanjerna och det AR en stor affarsverksamhet.

Stamningen ar konstig. Det ar tyst. Knapptyst. Ingen sager ens "hej" nar man kommer - inte till nagon! Ingen pratar, ingen byter ens nagra ord vid kaffeapparaten. Det ar alldeles tyst och folk nastan viskar i telefonen. Det finns massor med fonster, men man kan inte se ut for det sitter nat frostigt vitt pa med foretagslogo. Strax efter 11 tar luften slut och nar jag fragade om man kunde oppna fonstren sa var de larmade. Fast Mark, narmsta chefen, kunde visst oppna det vid fyratiden...

Chefen satter faktiskt pragel pa en arbetsplats och eftersom bada tva ar skygga, stressade och tar en macka vid datorn till lunch sa gor alla andra det ocksa. Jag satt ensam i det lilla pentryt - som sag ut som om det aldrig anvandes. Det fanns mikro, men ingen kyl...

Sa, det kanns inte ratt vad galler atmosfaren. Dessutom kanns det MYCKET obehagligt att behova skicka porr till folk. Bilderna de kan bestalla ar verkligen narbild rakt upp i skrevet. Mark suckade vid nat tillfalle att det var sorgligt hur populara de dar bilderna ar, men jag undrar bara; GAR det inte att driva san har verksamhet utan porr? Det kanns inte ratt for mig. Men sa tankte jag att om jag jobbat pa en bensinmack, skulle jag da vagra salja porrtidningar? Antagligen inte.

Det som kanns bra dock ar arbetsuppgifterna. Det ar kul att knattra pa datorn och fixa rapporter, och jag behover verkligen traningen i att svara i telefon. Jag kanner mig jattedum nar jag maste fraga folk igen vad de hette och - an varre - vad de ville eller vad foretaget de ringer fran hette. Vissa har en helt omojlig dialekt. Efter lunch borjade jag fundera over om jag inte borde jobba i England i alla fall... forutsatt att man slipper DERAS jobbiga dialekter forstas...

Hm, kul jobb men obehaglig stamning och otillfredstallande kansla av foretaget. Ar just den har fasta tjansten sa himla viktig, eller ska jag kanske fortsatta pa Kelly (det ar riktigt kul att gora olika saker hela tiden!) tills jag hittar nagot som kanns HELT ratt? Fan, vad svart. Jag vet att min roommate skulle ha struntat i att ga tillbaka imorgon, men jag skulle kanna mig som en skitstovel som bara sticker. Suck, om det atminstone kunde finnas en blomma och om nagon atminstone sa God Morgon...

No comments: