3 April 2009

Jaa, jag har inte en aning!

Det började med prat om planer för påsk och slutade med att en diskussion om Egyptien och andra historiska mysterier. Det visade sig att vår ständigt överraskande kollega Del var riktigt insatt och fascinerad av historia i allmänhet och Egyptien i synnerhet, så vi fick en intressant historielektion om faraoer och pyramider.

Och det faktum att vi än idag inte vet hur egyptierna gjorde med både det ena och det andra. Hur de byggde pyramiderna, med alla rum utstakade redan på planeringsstadiet, hur man lyckades bygga med så perfekta vinklar och väderstreck, hur man lyckades engravera granitsarkofager, hur man lyckades dra ut hjärnan ur näsan utan att förstöra skallben osv osv.

Och så fortsatte vi ju med andra historiska mysterier, som stencirklar och så.

Som jag tagit upp förut så gillar jag det. Det faktum att vi inte vet. Det kittlar min fantasi, och det känns på något sätt skönt att allt inte är utrett. Efter människans tusentalsåriga existens så är vi inte så mycket klokare. Vi vill veta allt och lösa universums gåta, men vi har inte kommit dit. Och som jag också tagit upp, jag tror att den dag människan vet allt så dör mänskligheten - för då förlorar vi vår drivkraft.

Det var en upplyftande dag, trots att jag gick hem från jobbet inte det minsta klokare än när jag gick dit. Men jag har åtminstone fått en allierad i sportfältsteorin vad gäller stencirkeln i Kilmartin Glen.

1 comment:

Din vän said...

Hej bloggarkompis. Ibland svarar du ju på Kulturfyran. OM du har tid och lust finns en ny att svara på:
http://kulturbloggen.com/?p=8268