16 March 2005

2 exempel pa hur man ateranvander kyrkor.

I hornet Byres Road/Great Western Road var en kyrka insvept i plast och byggstallningar under hela aret jag bodde har forra gangen. Vi visste inte om kyrkan rustades upp eller om den lagts ner, men stangd var den.

Nu ar den oppen igen. En man fran Uganda berattade att han blev sa glad nar han sag sa manga unga manniskor springa in och ut darifran, men anade orad nar han sag dem atervanda aven Lordag kvall, ratt tvivelaktigt kladda... Inte sa konstigt, kyrkan ar nu en kombinerad Bar och Teater. Vid lunchtid kan man, likt Soppteatern i Stockholm, ga dit pa "A play, a pie and a pint". Maste nog testa det nagon dag.

Nar jag bodde har forra gangen var jag dessutom pa midnattsmassa i en katolsk kyrka. Jag vet det for det stod "Kathedral" pa en skylt. Katedralskylten var idag nertagen, istallet stod en skylt om att det var en "Scottish episcopal church". Det finns sa manga olika samfund och jag har inte 100 koll pa allihop, men jag vet dock att episcopalerna INTE ar katoliker.

Blir inte Gud forvirrad om trossamfunden byter kyrkor med varandra???

Men jag gillar tanken pa att inte lata kyrkorna forfalla utan ateranvanda dem. Har varit pa bade teater och pub i en kyrka, och aven tittat pa folk som klattrar klattervagg i en annan. Det ar ju fina byggnader och om deras Gud ar det minsta praktiskt lagd sa tycker nog han ocksa om iden. (Shit, upptackte precis att deras tangentbord inte har den dar fjongen man ska ha over "e"t. De har bara `. Konstigt.) Naval. Med tanke pa att det fanns en tid da det stod en kyrka i varje gathorn har sa finns det en del kyrkbyggnader, och idag ar skottarna ungefar lika hangivna som vi svenskar, sa jag forstar om det ar ett overskott. Fast det kan val aldrig bli for manga pubbar och teatrar, va? :)

No comments: