2 March 2005

Carina, nu också i publicerad form.

Medan jag väntar på att Mr Muscle jobbar i min ugn så kan jag passa på att tala om att jag, eller mitt namn i vart fall, ska figurera i en bok. I en fotnot förvisso, men alla akademiker vet ju att det är där man hittar det intressanta.

Boken är en kriminologisk metodbok. När vi läste metod C gjorde vi kvalitativa intervjuer och fick sedan i uppdrag att i små grupper illustrera vår upplevelse. Min grupp illustrerade med en seriestripp som jag kom på och som en anna tjej ritade. Denna stripp ska få sammanfatta ett kapitel om just kvalitativa intervjuer.

I första rutan ser man några tjejer förbereda sig för Utgång. I en pratbubbla säger de självsäkert "Vi ska gå på Mondo". I andra rutan, ett par timmar senare, har de hamnat på Berns, där de dansar och har kul. Tredje rutan visar dagen efter och är delad. I den ena delen ligger en tjej bredvid en kille i sängen och ler. I den andra delen är hon sur.

Med detta ville vi illustrera hur man först förbereder sig och har sin plan klar för sig. Intervjun kan däremot ta vilken vändning som helst och det är inte alls omöjligt att man hamnar någon helt annanstans än man tänkt sig. När man sedan reflekterar över intervjun kan den ändå blivit jättelyckad. Men den kan också ha blivit en katastrof.

Precis som en utekväll.

Vi drog ner skrattsalvor med vår stripp och tyckte själva att vi kommit på den ultimata liknelsen. Men vi trodde ju så klart aldrig att den skulle få vara med i en akademisk lärobok. Kul!

No comments: