24 March 2005

Turistsasongen ar har.

Ringde pa ett jobb igar, men kvinnan pa rekryteringsfirman "visste" att foretaget ville ha nagon med call centre-erfarenhet. Hon fragade om min dialekt, vi pratade, kom valdigt bra overrens, skrattade en del och sa fragade hon om jag inte hade lust att signa med dem i vilket fall. Sure. Sa jag hade mote idag och signade med Reed. Det ar inget jag jublar over, for att signa betyder ju inte att man far uppdrag. Hur manga agenturer signade jag med i Sverige...? Men det skadar ju inte heller. Och Reed har manga juridiska firmor i sitt stall...

Turisterna har borjat komma nu. Det syns pa alla fulla vandrarhem (inklusive vart, som blivit invaderat av belgare), pa att nastan vartenda snabbmatstalle och bar soker deltidsfolk och pa att jag de senaste tva dagarna hort svenska pa gatorna. Gick lite framfor och tjuvlyssnade pa tva aldre tanter som pratade om hur mycket plattare svenska trottoarer ar. Jo, jag vill minnas att jag ocksa holl pa att drapa mig de forsta veckorna har... Vid centralen passerade tanterna och da hoppades jag att de skulle aka hem igen; en av dem bar verkligen en sadan dar gul strandmossa med bla kronor pa! Det ar sant!! Hon sag ut som om hon kom direkt fran Sallskapsresan.

Hon var bara marginellt pinsammare an den aldre mannen som pa Sauchiehall Street igar stod och tittade pa nar en malare gjorde otroligt avancerade och vackra fotbollstavlor. (Jag sag honom for tva ar sedan ocksa, hans tavlor ar snygga!) Ett av motiven var Henrik Larsson, springande i rymden med planeter kring sig, typ. "Den ultimata hyllningen", hette den. Och mannen sager, hogt, pa basta Goran Persson-engelska (d.v.s. svenska med engelska ord):
"That is Henrik Larsson. He is from Sweden, you know. I am from Sweden."
Det kryper i mig nu ocksa. No shit, ar han fran Sverige? Ar det darfor folk springer runt i Sverige-overallsjackor och landslagstrojor har?! Och du ar ocksa fran Sverige? Eh... och vad vill du ha sagt med det, da? Brrr. Ak hem.

Nu ska jag gora nytta. Har en hel bunt med foretag som vill ha mitt CV. Ok, som kommer fa mitt CV vare sig de vill eller inte. Sedan ska jag forsoka ta ut lite av min lon - som finns pa kontot men som inte vill komma ut ur automaten - for ikvall ska jag ut med nagra fran vandrarhemmet och ta en drink. Ska bli skont att koppla av och kanna sig som en manniska! :)

No comments: