18 March 2005

Ketchupeffekt

Guten tag, ich bin Carina Heinz, ich habe der Ketchupeffekt just nu.

PANG! sa det och sa ---- jag till stand tre intervjuer. Riktigt uselt betalda jobb, men vem kan vara krasen just nu? En intervju var idag. Sekreterare/telefonist pa en stadfirma. Stallet var litet och unket. (Lustigt att forsta intrycket av en stadfirma ar att den skulle behova stadas och vadras...) Mannen var trevlig dock och medan jag fyllde i nagot formular sa laste han mina papper. Nar jag sa kom in pa hans kontor gjorde han en gest mot mina papper och suckade:
"Vad ska jag saga?"
"Att jag kan borja pa mandag." foreslog jag.
Men mannen tyckte att jag i den lilla firman, med lite att gora, simpla arbetsuppgifter och trista arbetsdagar var "such a waste". Fast jag sa ju, som vanligt, att jag i alla fall inte kan fa nagot jobb inom mitt omrade. Vi pratade i 30 minuter, inklusive ett par sidospar om fotboll (han gillade inte Henrik Larsson, han gillar Robert Prytz! Det ar ju en hjalte man inte hort av sedan 80-talet, men tydligen tranar han juniorfotboll har i Skottland nu! Coolt.), och till slut vet jag inte var vi hamnade. Jag tror att jag overtygade honom om att jag faktiskt skiter i vilken utbildning jag har och att jag tyckte han ocksa skulle glomma den. Men nar han borjade visa pa datorn, det dar Access-databas-pryttlet som jag ska syssla med. Zzzzzz......

Nagra saker irriterade mig:
* sattet han pratade om den forra sekreteraren. Jag ---- lite deja vu-vibbar fran min vardmamma nar jag var AuPair. Man pratar val inte skit om forna anstallda, va? Hon hade tydligen haft svart att anpassa sig och haft en stark vilja, men vilket slags maha tror han att jag ar da?
* Forst beromde han mig for min goda engelska, men sedan nar han borjade beratta vad de gjorde kunde han avbryta sig sjalv for att liksom forhora mig att jag visste vad orden betydde. "Do you know grafitti? What is it then?", "What is a property manager?" Jag trodde ju att det var retoriska fragor forst, men det var det inte. Varfor gjorde han sa for? Eller kollade han bara om jag var vaken... Jag vagrade dock att falla i fallan, sa pa grafittin sa jag val nat i stil med "I guess they would like to see it as murials, but I see it as rubbish". Har skulle det minsann inte bli nat jakla glosforhor!

Han skulle prata med partnern och ringa nu pa eftermiddagen. Shit, jag vet inte... Det ar ju ett jobb, om an ett dodstrakigt ett, men jag vill ga pa intervjuerna pa mandag och tisdag forst. Har en bra kansla for det pa mandag... (Inte lika bra som det som redan var tillsatt idag. Det var en jattetrevlig kvinna och hon skulle spara mina uppgifter, ifall den anstallda kvinnan inte dok upp pa mandag. Tydligen hade inte forra gjort det, det var darfor de sokte en ny...) Ringer stadnissen tanker jag saga att jag ar bortrest man-tis.

NU ska jag nog ta och belona mig sjalv med att ga pa bio ikvall.

No comments: