17 March 2005

Byrakrati nar den ar som bast

Fick naturligtvis kompletera min A-kasseansokan for ett tag sedan. I min enfald trodde jag att saken var biff nu. Icke. Helt plotsligt sager de sig inte veta vad jag pysslade med HT2002 och VT2003. Da var jag i Glasgow och pluggade, det stod pa Studieintyget som jag skickade in. De sager ocksa att mina arbetade timmar 1997 inte uppgar till heltid, vilket jag var anstalld for. Darfor vill de ha en forteckning fran min arbetsgivare over min franvaro!

Va fan... A-kassetanten ska vara glad att jag inte kunde ringa igar kvall, for da var jag pa riktigt valdsamt humor...

Ja, sa det var bara att ga upp halv atta imorse och knalla ner till telefonkuren pa hornet. Tack och lov ar de inte lika utrotade har som hemma i Stockholm. Tack och lov gor telefonkorten att det inte kostar skjortan att sitta 15 min(!) i telfonko. Eller sta, ska jag val saga, med lastbilarna dundrande forbi tva meter ifran mig.

Nu ska ni fa hora, sa ska jag for er beratta... vad ni maste komma ihag att beratta for era barn!

1997 var jag 22 ar gammal och jobbade pa McDonald's. Jag var anstalld pa heltid, men kom aldrig upp i 40 timmar i veckan. Schemat var sadant att jag heller aldrig var ledig tva dagar i rad. Jag vet att jag tog upp detta med att jag aldrig kom upp i heltid med min chef, men svaret jag fick var att jag ju kunde komma in pa min lediga dag och jobba extra. Hade detta hant idag hade jag saklart rivit i med basrosten, men som 22-aring sa saknade jag bade kunskap och styrka att ga langre an till min narmsta chef. Jag forklarade detta for A-kassetanten. Hon sager da: "Jaha, na, det skulle du ju ha gatt vidare med. Nu far du val gora sa att du skriver till oss att du inte jobbade heltid, och att du godkande det (min kursivering), sa baserar vi a-kassan pa det du jobbade. For da kan vi ju inte basera det pa heltidslon."

Alltsa, nu nar jag ar 30 ar gammal ska jag fa sota for att jag som 22-aring inte vagade ta strid med min arbetsgivare! Jag tanker fan i mig inte skriva att jag godkande nagonting! For ovrigt ringde jag McDonald's for att trots allt be om ett sant dar franvaropapper, men det later mycket mysko, tycker jag, att jag ska behova skicka in det. Det tyckte tanten pa McDonald's ocksa. Hon ville inte alls gora det, for de ska inte behava registrera min franvaro. Forresten var den ratt liten. Sa bra da. Jag lyckades overtala henne att skriva ihop nagot i vilket fall. For jag tanker inte skriva att jag godkande kortare arbetstid an heltid. Som jag svettades for att fa ekonomin att ga ihop de dar aren...

Nu ska jag bara kontakta universitetet. Tanten pa A-kassan havdade aven efter 10 minuters prat att de inte hade de uppgifterna, men jag kontrollerade att hela min utbildning stod med i det dar studieintyget. Men det pappret hade hon naturligtvis, utan det var de inmatade uppgifterna i datorn hon bladdrade bland. Ja, och datorn har ju alltid ratt. Universitetet har kanonfina telefontider, sa det blir till att ga upp tidigt och ga ner i gathornet imorgon ocksa.

Jag kravde dock langre tidsfrist an till 1 April pa mig. Byrakrati tar tid.

Har jag tur far jag en hundring i A-kassa lagom till jul. Om de inte dragit in den. For att jag forsov mig 23 Oktober 2001.

No comments: