9 March 2005

Fran ett hem till ett annat

+9 och disig sol. Nej, jag vaknade verkligen inte upp i Sverige i morse.

Kanske var det varmen, for trots att avgaserna lag tjocka runt huvudet sa kandes det sa himla bra nar jag bokade med packningen langs den kratertackta trottoaren. (26kg incheckat bagage, 14kg handbagage som jag smusslade med, en handvaska som vagde bly och en val tilltagen "matsackspase".) De senaste dagarnas angest, anger och hemlangtan - innan jag ens akt - var som bortblast. Jag kanner mig sa hemma, allt kanns sa ratt. Det var som om jag bara fortsatte dar jag lamnade sist, jag visste precis vilka gator jag skulle ga och var jag fann basta viloplatsen vid universitetet. Det ar har jag vill bo, nu.

Bor nu pa Bunkum Vandrarhem pa Hillshead Street, en parallellgata bakom gatan jag bodde pa nar jag pluggade har. Jag kan rekommendera stallet! £12/natt eller £60/vecka. Seriost, det ar vad jag raknat med att lagga pa att hyra rum. Nackdelen ar val att jag far dela rum med 5 andra. Fordelen ar att det inte tillkommer nagra rakningar - eller den kommunalskatt man far betala nar man bor "normalt". koket ar schysst, man har egen plastlada att forvara grejer i, det finns tvattmaskin (£1.50 per tvatt), stort mysrum med tv och video och det ar generellt ett lugnt stalle. Mina tre rumskamrater ar alla langboende och jobbar, och det verkar finnas flera sadana. Stamningen ar skon och vardparet jattetrevliga. Jim och Jean ar sa dar rara som bara skottar verkar kunna vara. Enligt rumskamraterna brukar de ha ratt trevligt i det dar allrummet pa helgkvallarna. Later socialt och trevligt.

Det ar bra att inte kanna pressen att hitta nagot annat. Det har skulle funka nagon manad, absolut. Och det ar ju ett billigt vandrarhem aven for besokande, sa kom ni! :-)

Men jag hoppas jag hittar jobb pronto. Jag var optimistisk och fylld med tillforsikt imorse, men sa kom jag till Bunkum och min sangskompis, Sabina, en sydafrikansk pilot som talar med stark tysk brytning, strodde daliga vibbar direkt. Enligt henne finns det inga jobb och hon berattade verkligen skrackstories om olika rekryteringsfirmor. Tydligen ska jag halla mig ifran Flame och Staffinders. A andra sidan rekommenderade hon Peopleforwork och sa tror jag fortfarande pa Kelly Services. A tredje sidan forstod jag snart att hennes daliga erfarenheter nog beror pa att vi inte ar ute efter samma jobb. Hon jobbar just nu natt och sorterar post, men receptionist eller jobba pa kafe verkar hon inte alls vara intresserad av. Hon medgav dock att det ju "kryllar" av sana jobb. Sa bra da, da ar jag nojd.

Mina andra roommates ar en Litauisk tjej jag inte traffat men hort ska vara hansynslos bade nar hon lagger sig och nar hon gar upp. Far se hur jag uppfattar henne. Den tredje ar en tjej jag bara sett som hastigast, men tidningarna som lag pa hennes sang var finska. Hm...

Bad news. Safeway pa Byres Road har kopts upp av Somersfield. Neeeej! Safeway var ju jattebra!

Good news. Savers har flyttat till Byres Road sa nu behover man inte aka in till centrum for att kopa schampo, duschcreme och harspray for 99p. Busbilligt. Och bra att Semi-Chem far konkurrens. Lite lojligt, men nar Semi-Chem tar 99p (13kr) for en spray som pa ICA kostar 32.50 sa tar Savers 97p. Allt ar inte dyrare i Storbritannien!

Men kottfars ar. £2.69 (35kr) for 500g. Somersfield har forresten Ballerina fran Goteborgskex! Men de har tagit bort Mamma Scans kottbullar, som Safeway hade. :-(

Ah, ah, ah! I helgen. Da kommer jag roa mig. Da kommer jag ga pa bio. Den dar Lavender-filmen med Judi Dench och Maggie Smith kommer pa GFT. Tjoho! Och Gosskoren och The Woodsman. Yessss!

Det kommer inte bli nagra regelbundna uppdateringar, for det ar inge kul att betala for internet. Har fatt tipset att det ar gratis pa Mitchell Library, sa jag ska dit och kontrollera saken sedan. Men da ska man val ha en lanekort ocksa, och jag vet att det inte gar utan att man har fast adress... Naja, ska kolla hur Sabina gor.

Forresten, tror ni inte att jag precis hade hunnit ga igenom sakerhetskontrollen pa Skavsta nar axelbandet pa min 14kg-rygga sprack! Jakla tur i oturen att det inte skedde framfor incheckningsdisken...

No comments: