29 March 2005

Actionfylld helg med mysko Kanadensare i fokus

I lordags kom Nyzelandska Nick hem fran jobbet och upptackte att nagon snott hans dataschackspel fran hans ryggsack och 20 pund ur planboken. Tjuven hade inte tomt vare sig det ena eller det andra, utan bara tagit detta. Spelet hade legat i en tygpase, som nu var vand ut och in, inne i ryggsacken.

Mellan 5 och 6 pa eftermiddagen lag jag pa sangen och laste. Nagon oppnade forsiktigt dorren (dorrarna har inga las) och jag funderade pa men orkade inte vrida huvudet. Det verkade som om denne nagon sag mig for plotsligt stangdes dorren snabbt igen. Jag minns att jag tyckte det var markligt, for om det var en sjysst person vore det ju bara att halsa. Nar jag horde stegen skynda ner for trappan tankte jag att jag borde kolla vem det var, men jag orkade inte. Var det tjuven???

Nick kom in i tv-rummet pa kvallen, lite upprord, och berattade om stolden. Alla reagerade pa nagot satt; fragade vidare, uttryckte sympatier eller suckade over att man inte kan ha sina saker ifred. Alla utom Canadicken. Han, som alltid bullrar mest, stirrade pa tv:n och knaprade chips. Jag reagerade pa det, men sa ar jag ocksa misstanksam av naturen och har svart for karln.

Det kanske inte var han, men jag ar inte ensam om att misstanka att det kan vara det. Jag har tydligen inte varit den enda som tyckt att han varit skum. T ex har han berattat olika livshistorier for oss, han har varit bade aklagare, ingenjor och advokat... Detta kanske inte har samband med vad som hande sedan, men det k-a-n ha det.

Pa sondag var det en som sa till mig: "Vad nervos John ar." (Canadicken) Jag tyckte snarare han var lika mysko som vanligt och tankte inte mer pa det.

Jag satt uppe och skrev pa datorn, sa detta fick jag berattat for mig:
Pa sondag kvall flippade Canadicken ur mot Lada (en polack) och oste skit over honom; sa att polacker var varldens avskum och allt vad det var. Han blev plotsligt aggressiv dar i tv-rummet och varnade for att "de" kunde komma snart och sa at en fransos att sticka fonstervagen. Han verkade inte patand utan bara nervos. Da bankade det pa dorren. Vandrarhemsvarden kom sedan in och sa att han ville tala med Canadicken. Polisen ville det, rattare sagt. Canadicken hade blivit valdsam ute i hallen, handfangsel akte pa och sedan hade han pipigt "yes, sir, no, sir" hela vagen ut till polisbilen.

Han har fortfarande, tisdag morgon, inte kommit tillbaka. Alltsa ar det nagot allvarligt de plockat in honom for. Vad?

Vi ar saklart jattenyfikna, samtidigt som vi hoppas han ar borta laaaaange, for han var verkligen mysko. Jag forstod aldrig vad han gjorde har, i sina traningsklader och midjevaska. Han sa att han skulle jobba och varje gang jag talade med honom sa hade han fatt jobb och skulle borja pa mandag eller imorgon, men nagon dag senare sag jag honom pa stan eller pa Jobcentret igen.

Vem var han egentligen???

No comments: