17 March 2005

Jobcentre ar inte AF

"Do you feel lucky, punk?"
Ja, det gor jag faktiskt! Vet inte varfor, men det kanns som om saker kommer losa sig idag. (Vilket jag saklart inte trodde i morse. Se senare inlagg...) Vantar just nu pa ett telefonsamtal, men a andra sidan litar jag inte pa tackningen (ska nog byta operator) sa jag ska nog inte sitta har inne i radioskuggan allt for lange. Och jag var inne pa ett hotell som kandes mysigt, men tyvarr ska de samla in CV fran alla i hela varlden innan man blir kallad pa intervju.

Vilket paminner mig om att jag borde gora ett nytt CV, ett skitbasic, sa jag kanske har chans pa alla basic jobb. Det slog mig forresten att de allra flesta jobben betalar minimilon. Man har tur om man kommer over £10500 om aret. Na, det ar inte mycket. Det ar under 12000 kr i manaden. Iofs ar skatten lagre, men man blir lite morkradd i vilket fall. Pengarna skulle naturligtvis varit annorlunda om man fatt ett kvalificerat jobb, men det far man ju inte...

Nu over till nagot helt annat. Jobcentre. Det kanns som att de har fattat vad det hela gar ut pa, att hjalpa folk att fa jobb. Stallet ar fullt med dataskarmar dar man soker jobb (som pa AF). Manniskor sitter beredda att bista nar man behover hjalp - de har ingen liten fjant som springer runt och leker Magister och behandlar en som en sjuaring. En hel del jobb soks "via AF", vilket innebar att man tar en nummerlapp till manniskorna vid skrivborden. Vantetiden ar kort och de for statistik over hur manga minuter man fatt vanta. Sedan knappar de in saker i datorn, man far veta vem arbetsgivaren ar och hur man ansoker. Ibland ar det telefon, ibland brev. Behover du nya kopior av CV:t? Inga problem. "Jag drog 10 pa en gang, de gar nog at", sa tanten. Och inte ett ore kostade det. Nar man sa ska ringa pa jobb sa finns ett antal telefoner uppsatta pa stolpar. Man kan bara ringa lokalt, men anda. Behover man hjalp med att skriva CV, reda ut vilka rattigheter man har eller har nagra andra fragor sa ar de trevliga att prata med och det kanns verkligen som att de finns dar for mig, som om de ar Kundtjanst vilken som helst.

Svenska AF borde boka in en studieresa.

No comments: