3 November 2005

Dags for kvinnorna att Reclaim The Streets

Vissa saker kan man inte tala for mycket om - valdtakter t ex. I Aftonbladet igar, onsdag, kunde man se 15 av lasarnas forslag pa hur man "stoppar" valdtakterna, fast jag undrar forstas om rubriken verkligen hade med artikeln att gora. Forslagen verkar snarare handla om hur man stoppar (minskar, for nagot sager mig att det inte kommer forsvinna) manniskors subjektiva radsla over att vistas ute, grundat pa.... jag vet inte, for jag ar inte radd och jag ar kvinna.

Jag tanker ta mig friheten att kommentera dessa 15 punkter sjalv, faktiskt.

1. Låt kommunala transporter vara gratis mellan 03.00-06.00 på helgerna.
Detta skulle troligen minska ranen, som sker nar fulla man raglar hemat i natten, men jag har svart att se hur det skulle stoppa den vanligaste typen av valdtakt - den som sker nar kvinnan tagit hem mannen / foljt med mannen hem till honom. F o trodde jag kvinnor generellt ville undvika kommunala transporter, inte p.g.a. priset utan for att de kanns otrygga med alla fulla manniskor, eller nat.

2. Bättre belysning i parker och på andra dåligt upplysta platser.
Det har tror jag pa, i forhallande till overfall, overfallsvaldtakter, sexuella ofredanden och slemmon som foljer efter och flasar kvinnor i nacken. Jag tror att de som skulle dra sig for att "gora det" i dagsljus ocksa drar sig for att gora det under en gatlykta. De som inte drar sig for att gora det i dagsljus gar nog inte att stoppa i vilket fall.

3. Gör pepparspray lagligt och ge det gratis till alla kvinnor som självförsvar.
NEJ! Jag kan tanka mig att vissa speciellt utsatta manniskor (ex de som lider av en valdsam stalker e dyl) kan fa polisens tillstand att bara pepparspray, men jag tror inte pa allman bevapning. Och jo, pepparspray ar ett vapen, det vet de som fatt det i ansiktet...

4. Sätt upp fler övervakningskameror i parkerna.
Dessa kameror... de gor mig sa himla kluven. Jag hatar det, for jag har inte bestamt mig riktigt an for vad jag tycker om dem. Jag bor i ett CCTV-samhalle nu och jag gillar inte stamningen de skapar. Bara deras existens gor pa ett satt att man tror att omradet ar farligt. Jag tror inte att de stoppar valdtakter etc (i sa fall skulle Storbritanniens brottskurva ligga pa noll!), de ar latta att satta ur funktion om man bestamt sig for att rana/overfalla/valdta nagon, fast de kan bidra med bilder till polisen. Nar forovaren inte bar luva, keps, alldeles for vanliga klader, det ar for morkt ute, bilden ar for grynig, det star en buske i vagen... osv osv.

5. Registrera sexförbrytare och låt människor veta vem de bor granne med.
Pa B svarar jag absolut inte. Det ar alldeles for manga oskyldiga som fatt lida p.g.a. det och, jo, jag tror faktiskt att det skulle gora mer skada an nytta. Se bara pa alla som fick spo efter att de stora dagstidningarna gick ut med bilder pa nasseledare for ett par ar sedan - och ar det nagon som minns mannen de outade dar uppe i Norrbotten harom aret? Pa A svarar jag att jag fortfarande inte sett vad Storbritannien vunnit pa att registrera dem. Nar de griper en ny sa star det lika ofta i tidningen att NN stod pa sexforbrytarlistan som att NN inte gjorde det. Vad jag menar ar att det inte ar en exklusiv klubb som begar sexbrotten.

6. Ge polisen mer resurser för fler patrullerande poliser på gator och torg.
Det skapar absolut en trygghetskansla, fast om igen, det ar inte dar de allra flesta valdtakterna begas, om det nu ar dem vi ska fokusera pa. Synliga poliser kan absolut fungera som avskrackare (nagon som inte saktat ner farten nar de kommit ikapp en polisbil?) och det ar faktiskt sa de fungerar redan nu. Atminstone i Stockholm ar det fler poliser ute under helgkvallarna an pa tisdag-onsdag dagarna.

7. Ge ensamma kvinnor möjlighet att få säker eskort hem av polis eller någon annan nattetid.
Jo tjena, sa det ar dit resurserna ska ga da? Det basta tror jag i stallet vore om kvinnor slutade vara sa radda att de smog hem i taxi, poangterade hur osaker "stan" ar och skapade sin egen radsla, och istallet knallade runt som om klockan vore 14.30. Da skulle fler kvinnor vara ute och de ensamma kvinnorna skulle inte vara ensamma. Reclaim the streets!

8. Gör arbetsgivarna skyldiga att erbjuda taxi hem efter jobbet som löneförmån för kvinnor som jobbar sena pass.
Se ovanstaende. Risken for en kvinna att utsattas for brott ute pa stan ar anda inte stor.

9. Sätt upp självförsvar på skolschemat som en naturlig del av undervisningen för flickor i grundskolan.
Varfor da? Da ska killarna ocksa fa lara sig sjalvforsvar - for att inte tala om konflikthantering! Det skulle dra ner osakerheten ute pa stan. Trots allt, det ar killarna som loper storst risk att bli misshandlade, overfallna och ranade. Inte valdtagna forstas, men det ar nog helt andra saker an fysiska sjalvforsvarskurser som skulle forebygga valdtakter hemma pa soffan. Jag tror f o att sjalvsakerheten man far av en sjalvforsvarskurs ar viktigare an det fysiska sjalvforsvaret, sa det ar snarare okat sjalvfortroende man bor satsa pa. Dessutom, infor man sjalvforsvar i skolan sa forstarker man bilden av ett samhalle dar flickor riskerar att bli overfallen och uppaten i varje gathorn - och den bilden stammer inte!

10. Inför strängare straff för våldtäkt, inklusive kemisk kastrering.
Hm, tycker nog att straffet ar strangt sa det racker. Bli inte besvikna nu, men all kriminologisk forskning visar att den allmanpreventiva vinsten av en straffskarpning, savida den inte gor ett jattehopp fran 3 manader till livstid ungefar, ar minimal for att inte saga icke-existerande. Det viktiga ar att reagera, att fa fast ratt snubbe och visa att en lagovertradare kan rakna med att aka dit. Detta ar sa klart komplicerat i brott som oftast sker i sovrummet, men det ar en annan fraga. Kemisk kastrering ar lika frammande i min forestallningsvarld som dodsstraff. Det kan vara fel snubbe...

11. Ändra polisens arbetsmetoder för att fånga våldtäktsmän och tillåt brottsprovokation. Låt en kvinnlig polis gå runt ”lättklädd” på platser där våldtäkter skulle kunna inträffa och ha en patrull redo alldeles intill.
"Skulle kunna ske"? Eh, typ i varje buske, trappuppgang och sovrum? Om det skett fler an en valdtakt i samma omrade inom kort tid (Farstamannen, Sollentuna ifjol osv) sa kunde jag tanka mig att man kan satta in ett lockbete i den regionen, men rent allmant later det som ett otroligt sloseri med resursena i forslag nr 6.

12. Låt kommunerna tävla i att vara bäst på trygghet och miljö.
Eh, jo, det vore ju trevligt i och for sig om lite satsades pa narmiljo och belysning, aven om jag inte vet pa vilkens bekostnad eller exakt hur... Men... vad ar det for forslag?! Inte sarskilt konkret kanske.

13. Mer feminism på skolornas scheman.
Eh, va?!? Vadda, som ett amne? Vilken typ av feminism da? Jag ar ledsen, men jag vantar fortfarande pa en sansad feminism. De erfarenheter jag har av kurser, bocker och annat som uttrycker sig som 'feministisk' ar att de varit lite val gnalliga, enkelspariga och faktiskt oseriosa. Daremot tror jag definitivt att mycket i skolan skulle behovas ses over sa att bada konens vinklar behandlas och konsekvent behandlas genom alla arskurser sa att eleverna far en fullare bild av saker och kan se att dessa kan upplevas olika av olika kon, framforallt historiskt. Jag vill inte kalla det feminism, jag vill kalla det sunt fornuft, att lata "bada sidor" komma till tals da det finns tva sidor och att halla gemensamma saker konsneutrala.

14. DNA-registrera alla som bor i Sverige.
Brr, nej tack. Och det skulle inte tjana till nagot. Det bevisar inte valdtakt. Det kan koppla samman tva personer, men det bevisar inget brott.

15. Stäng nattklubbarna tidigare.
Brottskurvan nar alltid en topp Fredag-Lordag natter strax efter stangning. (Da folk brakar om taxi, gralar utanfor krogen/i garderoben, folk ranas pa vagen hem, blir overfallna etc.) Stanger klubben kl 1 far vi toppen tidigare an om klubben stanger kl 3. Logiskt. Kanske har folk hunnit fa i sig mindre alkohol dock... Kanske. Nykterhet har storre betydelse an oppettider.


Sa, det var listan enligt Aftonbladet. Mina forslag for hur kvinnor kan kanna sig sakrare ute pa kvallarna kommer har:

1. Inskaffa mer information, fran olika kallor, om hur situationen ser ut dar du ror dig.
Generellt visar bade sjalvdeklarationer (dar man anger brottsliga garningar man begatt), offerundersokningar och offentlig statistik att kvinnor loper oerhort liten risk att raka ut for valdsbrott (ran, misshandel, overfall, aven valdtakt) ute pa stan. Daremot ar hemmet ett minfalt. Dar blir de bade valdtagna och misshandlade, oftast av nagon de kanner. Risken att bli pahoppad och valdtagen utomhus ar pytteliten, for att vara krass.

2. Ga ut.
Ju mer man drar sig undan att ga ut, ju oftare man undviker kommunala fardmedel och ju mer man sitter inne och malar upp bilder av hur det ar dar ute, desto raddare kommer man bli. Till sist ar man fange i sin egen radsla. Ga ut och du upptacker att det faktiskt inte ar sa farligt.

3. Rakna ut risken.
Sa du blev overfallen en gang? Det var en gang. Alla andra ganger var det lugnt. Vilket av de tva hande oftast? Vad blev forhallandet; 1/4, 1/1000 eller 1/hur manga kvallar har du varit ute i ditt liv? Det ar farligare att ta en dusch, eller som sagt, att stanna hemma.

4. Se dig i spegeln.
Skulle du hoppa pa dig om du motte dig dar ute? Varfor/varfor inte? Om du fick valja mellan att hoppa pa nagon som kurar ihop sig, skyndar sig fram med blicken i marken och som verkar radd for allt och alla eller nagon som avslappnat gar med bestamda steg och ser sjalvsaker och stark ut, vem skulle du helst overfalla? Ett tips: valdtaktsman ar idioter, men inte korkade. De vill inte ha en fajt, de vill ha total kontroll.

5. Skaffa sjalvfortroende, eller fejka ett.
Det ar sant att om man vet hur sa kanner man sig sakrare. En som kan nagon typ av sjalvforsvar kan kanna sig saker pa att klara en viss problematisk situation, vilket kan ge sjalvfortroende aven i lagen dar just de greppen inte fungerar, precis som att nagon som kan Hjart- lungraddning kan kanna sig saker att agera aven nar nagon brutit benet. Men man behover inte kunna sjalvforsvar for detta, att veta att man ar stark eller kapabel att bjuda motstand kan racka. En stor kroppshydda, ett hemligt trick man memorerat fran Karate Kid eller minnet nar man spoade brorsan. Ok, sa du kan inte det minsta judokast och tror inte ens att du skulle traffa en knaskal med foten, men tank efter. Om nagon attackerade dig, visst skulle du kunna faktas, bitas, knaa slemmot i skrevet och bjuda pa en javla dans! Du skulle bita av pitten om den kom i narheten av din mun och nar slemmot lagger forsta handen pa dig sa kommer han angra att han blev fodd. Du ar stark, du ar cool och faktum ar att slemmot ar raddare for dig an du for honom. Det borde han vara. Och om du bara tror detta sa kommer du sakert inte fa sta till svars for det, for da har du sjalvfortroendet som gor att slemmot inte ens ger dig tva blickar.

6. Var glad att du lever 2005 och inte 1705.
Da hade valdet varit en del av vardagen - det varsta brottet hade istallet varit stold - din akta man hade haft ratt att bestraffa dig fysiskt och en valdtakt hade betraktats som en brott mot din man, inte mot dig.

Sa, nu tanker jag ga till bion, ensam, i morkret. Vi syns imorgon.

No comments: