20 November 2005

You're in the army now - forsta Old Firm som guljacka

Fore idag hade jag varit pa tva Old Firm, bada pa Ibrox. Jag sag darfor extremt fram emot att fa uppleva det pa Celtic Park, bland mina Celticpolare, som omvaxling. Att samlingen var redan 9.30 (kick off 12.30, sa att supportrarna inte hinner dricka sig dyngfulla) och att det var vinterkallt ute gjorde darfor ingenting, jag skuttade upp ur sangen.

Papalsad, men noga med att vita skjortan och slipsen syntes (suck), knallade jag en 20min promenad till Parkhead. Efter tre kvarter har jag ett frostigt stadion framfor mig i soluppgangen. Bara ett fotbollsfan kan nog forsta vilken fantastiskt vacker syn det ar.

Pa ett derby far varje publikvard (PV) ett rosa band, modell festivalband, runt handleden sa att man ser vilka som jobbar. Tydligen har en annan steward-firma haft problem med folk som smugglats in som PV. Enligt var firma. Enligt var firma ar den andra firman (Protect event) ocksa mindre professionell an var firma. For deras stewards far bara mossor och orhangen och ha vilka farger de vill pa vantarna. Var firma jobbar alltid i keps (aven i -20 troligen) och har morka vantar och vi far inte ha orhangen. Vi ar Kustjagarna, typ, i jamforelse med de andra firmorna. Darfor soker vi aven av vara laktare i en rak linje. Gruppledaren hojtar order om nar vi borjar, sedan stannar vi upp vid varje trappa sa att vi kan starta nasta sektion i samlad trupp. Min storsta utmaning an sa lange ar att utfora dessa militarsysslor utan att fnissa.

Fast "10 min promenaden" som utfors, eh, var 10:e minut ar toppen. Da lamnar man gluggen pa laktaren, knallar upp for trappan (alla samtidigt i rak linje forstas) anda till toppen och sa ner igen. Tanken ar att man dels visar upp sig, dels kollar efter flaskor och folk som gor nat dumt och dels kollar om nagon sitter och haller pa att do. Joda, det hander tydligen varenda sasong. Folk stelnar till, stannar kvar, vill fortsatta se matchen, vill inte besvara grannen och sa vips har de blivit gra i synen och dor. Inget sant idag, men jag var glad for promenaden. Annars tror jag att mina iskalla fotter hade dott.

Det vimlar av PV och poliser pa ett Old Firm. Det ar nog nastan dubbelt sa manga askadare pa Celtic - Rangers som pa ett fullsatt Stockholmsderby, men jag skulle uppskatta att polisstyrkan ar den fyrdubbla. Det finns nagra ordningsvakter ocksa, men har far vi PV bade slanga ut folk och arrestera dem, sa behovet ar inte lika stort som i Sverige.

En ny sak for mig att forhalla mig till ar lagstiftningen mot "sekteristiska slagord". Forutom att man inte far sjunga/skandera/vrala rasistiska tillmalen sa far man i Skottland inte heller gora detsamma som riktar in sig pa, typ, religionspolitiska omstandigheter. Kort sagt; en Rangers-supporter far inte kalla Celtic-publiken for "Fenian scum" och Celtic-supportern far inte vrala at Rangers-publiken "go home, you Huns". Jag har lange undrat om inte lagstiftningen ar lite tandlos, fast jamfort med derbyt jag var pa 2002 (innan lagstiftningen kom 2004) sa har en forandring faktiskt skett. Da, 2002, andrades texterna unisont sa att bade Sinn Feinn och IRA fick plats i "Fields of Athenry". Idag var det bara nagra spridda roster som lite osakert klamde in det. Men inte sjutton hinner man uppmarksamma vem det var som rapade! Ingen arresterad dar, alltsa. Och hur gor man nar tre laktare reser sig upp och skanderar "Go home, you Huns"? Na, precis, jag forstar inte riktigt hur lagen ska verkstallas. Och det ar trixigt som sjutton att kanna igen sekteristiska tillmalen om man inte har full koll pa symbolik och det symboliska varde vissa fraser/sanger har. Jag kommer skylla pa att jag ar utlanning ett bra tag framover, tror jag.

For ovrigt vann Celtic med 3-0 (det var inte ens en match) och jag fick en blot kyss pa kinden av en Celtic-supporter som tyckte att jag var "sweet". Hm... Forsta arbetsdagen blir jag utbjuden, den andra far jag en kyss. Det har ar nog arbetsforhallanden jag kan vanja mig vid!

No comments: